Budowa odcinka DTŚ w Gliwicach zaawansowana w 70 proc.

Budowa odcinka DTŚ w Gliwicach zaawansowana w 70 proc.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prace nad powstającym w śródmieściu Gliwic ostatnim, ponad pięciokilometrowym odcinkiem Drogowej Trasy Średnicowej, są zaawansowane w 70 proc. - poinformował gliwicki magistrat. Aktualny pozostaje termin oddania inwestycji do użytku - wiosna 2016 r.

Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana od lat przez śląskie samorządy i najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla tranzytu.

Obecnie dostępny jest liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Budowany od wiosny 2013 r. odcinek G2 ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (w większości po dwa pasy w każdym kierunku na jednej wspólnej jezdni) poprowadzi od końca odcinka G1 przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstaje 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową. Na całej tej długości powstaje 11 powiązań z istniejącym układem drogowym. Miasto na bieżąco informuje o postępach prac i związanych z nimi utrudnieniach.

W czwartek gliwicki magistrat przekazał m.in., że na co dzień na placu budowy pracuje obecnie blisko 400 robotników i operatorów oraz prawie 500 różnego rodzaju maszyn i urządzeń. W miejscu, gdzie budowany odcinek trasy będzie łączył się z odcinkiem G1, powstaje most nad rzeką Kłodnicą. 500-metrowy obiekt jest prawie gotowy; do zabetonowania zostało ostatnie przęsło.

Nieco dalej przygotowywana jest budowa ronda, które połączy z trasą ulice Jagiellońską, Hutniczą i Franciszkańską. W maju udostępniono już mieszkańcom wiadukt i kładkę dla pieszych nad DTŚ między ulicami Robotniczą i Franciszkańską. Nadal trwa budowa wiaduktu i kładki w ciągu ul. Częstochowskiej. Powstały już m.in. ściany szczelinowe i fundamenty, na których oprą się te obiekty.

Po wykonaniu ścian tunelu pod ścisłym centrum miasta, zabetonowano dotąd 35 z 41 segmentów jego stropów. Tunel powstaje pod reprezentacyjną ul. Zwycięstwa; prace tam są obecnie najintensywniejsze. Powstają kanalizacja, drenaże oraz sieć hydrantowa. Dobiegają końca roboty ziemne - cały tunel jest już przekopany.

Gotowy jest natomiast wiadukt nad DTŚ w ciągu ul. Sienkiewicza. W tym rejonie powstają nasypy dojazdów, a także rondo i łącznica, która umożliwi dotarcie do DTŚ z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Zaawansowane są prace przy końcu odcinka G2 - na budowie węzła z drogą nr 88. Z końcem maja otwarto połączenie drogi nr 88 z ul. Portową, która docelowo stanie się "przedłużeniem" DTŚ w kierunku dzielnicy Łabędy. Na odcinku między drogą nr 88 a ul. Jana Śliwki przygotowywana jest podbudowa pod przyszłą jezdnię. Nad ul. Śliwki stoi już wiadukt. Trwa budowa murów oporowych i nasypów oraz nowego mostu nad Kłodnicą.

Szacowana na 954,6 mln zł budowa odcinka G2 "średnicówki" w ub. roku napotkała na poważny problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające.

Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i Bilfinger Infrastructure budowę kontynuowano dzięki tzw. faktoringowi, a także przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic.

W kolejnych latach w regionie ma powstać także tzw. wschodnia część Trasy, której jedna z planowanych odnóg ma prowadzić od Katowic do Jaworzna, a druga do Sosnowca.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa odcinka DTŚ w Gliwicach zaawansowana w 70 proc.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!