Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa PKM będzie kosztować ponad 1,2 mld zł

Autor: PAP
01-07-2013 17:10
Budowa PKM będzie kosztować ponad 1,2 mld zł
Fot. Andrzej Wawok

Ponad 1,2 mld zł ma kosztować budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) z węzłami integracyjnymi i zakupem taboru. Ok. 20-km linia PKM ma być oddana do użytku w 2015 roku.

W poniedziałek na terenie budowy przystanku PKM Port Lotniczy (w sąsiedztwie terminalu T2) wmurowano kamień węgielny pod budowę kolei.
Nowa ok. 20-km linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Inwestycja ma poprawić komunikację w regionie. To pierwsza linia kolejowa budowana w kraju od 30 lat.

Marszałek województwa Mieczysław Struk jest przekonany, że "to historyczna chwila". Tłumaczył, że "PKM z jednej strony ma rozwiązać problem dojazdu do lotniska, ale to też budowa korytarza transportowego łączącego metropolię gdańską z Kaszubami, w szczególności z Kartuzami i z Kościerzyną". - Chcemy ograniczyć ruch samochodowy na tej trasie i chcemy silniej związać tę część Kaszub z Trójmiastem - dodał. Jego zdaniem PKM to szansa na rozwój regionu.

Uczestniczący w uroczystości minister transportu Sławomir Nowak zwrócił uwagę, że Pomorze staje się jednym z najlepiej skomunikowanych regionów w Polsce.

- To kluczowa inwestycja z punktu widzenia połączeń komunikacyjnych w regionie pomorskim; po raz pierwszy stolica regionu - Gdańsk będzie skomunikowana z Kaszubami - dodał.

Poinformował, że za około miesiąc będzie podpisana umowa o zwiększeniu unijnego dofinansowania inwestycji o kwotę 105 mln zł. Obecnie unijna dotacja wynosi 550 mln zł.

Wiceminister rozwoju regionalnego Paweł Orłowski podczas uroczystości poinformował, że to pierwsza inwestycja, która jest wpisana w program rozwojowy Inwestycje Polskie. - Współfinansowanie projektu będzie realizowane przez emisję obligacji, wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego - tłumaczył. Wartość obligacji wynosi 170 mln zł.

Dariusz Blocher, prezes spółki Budimex (lider konsorcjum budującego kolej) powiedział dziennikarzom, że budowa trwa od dwóch miesięcy. - Prace budowlane, tj. roboty ziemne i palowanie prowadzone są praktycznie na całej długości trasy - dodał.

Główny szlak PKM (do obwodnicy Trójmiasta) biegnie po starej, przedwojennej linii kolejowej tzw. kokoszkowskiej z Gdańska Wrzeszcza do Starej Piły.

W ramach inwestycji mają powstać m.in. 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do połączenia z linią nr 201 Gdynia-Kościerzyna, 1,4-kilometrowy odcinek jednotorowej łącznicy PKM z linią kolejową 201, osiem przystanków pasażerskich oraz 16 wiaduktów kolejowych, osiem wiaduktów drogowych i pięć przejść nad torami.

Władze województwa liczą, że budowa PKM będzie pierwszym krokiem do znaczącego usprawnienia komunikacji publicznej w regionie. Zakłada się, że z połączenia korzystać mogą głównie osoby dojeżdżające do Trójmiasta z Kartuz i z Kaszub. Według przeprowadzonych badań z PKM może korzystać rocznie od 6,5 do 10,5 mln pasażerów.

Dzięki PKM także Gdynia będzie miała bezpośrednie połączenie kolejowe z portem lotniczym. Gdańsk natomiast odzyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, zniszczone w czasie II wojny światowej.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP