Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Burza na morzu pogrąży niektóre banki?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
19-09-2016 12:27
Burza na morzu pogrąży niektóre banki?
Fot. Shutterstock

Na niemieckie banki niemieckich przypada jedna czwarta światowego zadłużenia przemysłu morskiego, które szacowane jest na 400 miliardów dolarów.

Takie dane przedstawił niedawno Dagfinn Lunde, który od ponad dziesięciu lat do końca 2013 lat stał na czele jednostki obsługi żeglugi morskiej w niemieckim banku DVB Bank.
To więcej, niż podała agencja Reuters w lipcu, według której niemieckie banki mają 80 mld euro wierzytelności firm z sektora morskiego

Czytaj także: Toksyczne długi sektora morskiego?

Jak pisaliśmy, poza rynkiem transportu ropy tankowcami, który rośnie, dwa inne segmenty – przewozu drobnicy w kontenerach i towarów masowych suchych – dotknięte są od ok. dwóch lat kryzysem, porównywalnym do tego z okresu 2008-09 r.

Powodami są: słaba koniunktura światowej gospodarki, niski popyt na przewozy towarów w handlu zagranicznym, a także nadmierna podaż mocy przewozowych armatorów.

Najnowszym przykładem kumulacji tych czynników jest wniosek o upadłość szóstej pod względem wielkości floty spółki żeglugi kontenerowej, południowokoreańskiej Hanjin Shipping.

Sytuacja ta odbija się też na spadku zamówień na nowe statki w stoczniach. Stocznie chińskie tną moce produkcyjne i się łączą, aby przetrwać. Rząd Korei Płd. utworzył specjalny fundusz w wysokości ok. 10,8 mld USD, którego zadaniem jest zapewnienie restrukturyzacji zadłużenia i poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorstw stoczniowych Korei Południowej.

Do tego dokłada się w pewnych regionach nadwyżka podaży zdolności przeładunkowych, szczególnie portów kontenerowych.

Np. chińskie porty wykazują nadmiar 50 mln TEU w relacji do obecnego popytu, ocenia OECD. Jest to nadwyżka porównywalna z łącznymi obrotami takich portów w: Japonii, Korei Południowej, Tajwanu i Rosji.

Maleją nawet ceny kontenerów. W pierwszym kwartale ceny kontenerów suchych spadły o 15 proc. rdr, do rekordowo niskiego poziomu – ok. 1350 USD za TEU (kontener 20. stopowy) i 2350 USD za FEU (kontener 40. stopowy).

Jak pisaliśmy też w lipcu, Deutsche Bank planuje sprzedać część wierzytelności przedsiębiorstw żeglugowych, aby zmniejszyć udział tego sektora w jego portfelu, do czego zresztą nakłania go Europejski Bank Centralny.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP