PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
20-02-2018 12:20
Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

Transport cargo znajduje się na huśtawce także z tego powodu, że zmienia się struktura ładunków.

Fot. Shutterstock.com

Centralny Port Komunikacyjny może mieć dodatkowy wymiar, o którym zbyt mało się mówi i może poprawić sytuację Polski w cargo lotniczym na świecie. Przedstawiamy raport WNP.PL na ten temat. Polska ma dziś 0,7 procentowy udział w europejskich przeładunkach towarów w portach lotniczych, a ok. 0,4 proc. - w transporcie powietrznym. Mimo sporej dynamiki wzrostu, nie ma wielu przesłanek do tego, abyśmy szybko dołączyli w tej branży do średniaków, nie mówiąc o liderach. To zupełnie inna sytuacja niż w międzynarodowym transporcie drogowym, gdzie polskie firmy są numerem 1 (przewozy kabotażowe) i kolejowym (drugie miejsce w Europie pod względem wolumenu).

Jak stwierdza IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) kraje, które poprawią o 1 proc. obsługę ładunków powietrznych zyskują 6-proc. wzrost w wymianie towarowej z zagranicą. To dlatego, że choć transport towarów drogą lotniczą ma tylko 1 proc. udział w globalnym wolumenie transportu, to aż 35 proc. pod względem jego wartości. Po prostu, wozi się nim najdroższe towary.

Wśród kilku czynników decydujących o przeładunkach towarów w transporcie lotniczym, a które omawiamy poniżej, najważniejszym jest odpowiednia skala ruchu samolotów. Ale wcale nie frachtowców, czyli samolotów przeznaczonych wyłącznie do wożenia ładunków.

Rynkiem cargo lotniczego rządzą bowiem, po pierwsze, przewozy pasażerskie, mając w nim od ok. 50 do 80 proc. udziału w zależności od kraju, a po drugie - loty dalekodystansowe (long haul), czyli transkontynentalne.

To determinuje, że duże porty lotnicze, które odprawiają najwięcej pasażerskich połączeń transkontynentalnych, przejmują też rolę terminali cargo. W Europie są to m.in. Frankfurt, Amsterdam, Paryż, Londyn, Lipsk.

Do nich towary dowozi się przeważnie… samochodami (system transportu zastępczego - RFS, czyli Road Feeder Service). Także np. z Katowic lub Rzeszowa. Nawet, jeżeli odprawia je już Lufthansa.

W Polsce nie ma jeszcze hubu lotniczego. Port Chopina ciągle aspiruje do tego miana, ale raczej nie osiągnie takich przesłanek. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego odmieni zatem sytuację?

Sęk w tym, że zadekretowanie takiej inwestycji może nie wystarczyć do rozwoju i rynku cargo w Polsce, i przejęcia przez CPK roli hubu. Muszą być spełnione dodatkowe warunki, które nie zależą od polskiej strony.

Czytaj obszerny, bogato ilustrowany danymi, raport WNP.PL o rynku cargo lotniczego w Polsce i na świecie.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP