Centralny Port Komunikacyjny może mieć dodatkowy wymiar, o którym zbyt mało się mówi i może poprawić sytuację Polski w cargo lotniczym na świecie. Przedstawiamy raport WNP.PL na ten temat. Polska ma dziś 0,7 procentowy udział w europejskich przeładunkach towarów w portach lotniczych, a ok. 0,4 proc. - w transporcie powietrznym. Mimo sporej dynamiki wzrostu, nie ma wielu przesłanek do tego, abyśmy szybko dołączyli w tej branży do średniaków, nie mówiąc o liderach. To zupełnie inna sytuacja niż w międzynarodowym transporcie drogowym, gdzie polskie firmy są numerem 1 (przewozy kabotażowe) i kolejowym (drugie miejsce w Europie pod względem wolumenu).
Wśród kilku czynników decydujących o przeładunkach towarów w transporcie lotniczym, a które omawiamy poniżej, najważniejszym jest odpowiednia skala ruchu samolotów. Ale wcale nie frachtowców, czyli samolotów przeznaczonych wyłącznie do wożenia ładunków.
Rynkiem cargo lotniczego rządzą bowiem, po pierwsze, przewozy pasażerskie, mając w nim od ok. 50 do 80 proc. udziału w zależności od kraju, a po drugie - loty dalekodystansowe (long haul), czyli transkontynentalne.
To determinuje, że duże porty lotnicze, które odprawiają najwięcej pasażerskich połączeń transkontynentalnych, przejmują też rolę terminali cargo. W Europie są to m.in. Frankfurt, Amsterdam, Paryż, Londyn, Lipsk.
Do nich towary dowozi się przeważnie… samochodami (system transportu zastępczego - RFS, czyli Road Feeder Service). Także np. z Katowic lub Rzeszowa. Nawet, jeżeli odprawia je już Lufthansa.
W Polsce nie ma jeszcze hubu lotniczego. Port Chopina ciągle aspiruje do tego miana, ale raczej nie osiągnie takich przesłanek. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego odmieni zatem sytuację?
Sęk w tym, że zadekretowanie takiej inwestycji może nie wystarczyć do rozwoju i rynku cargo w Polsce, i przejęcia przez CPK roli hubu. Muszą być spełnione dodatkowe warunki, które nie zależą od polskiej strony.
Czytaj obszerny, bogato ilustrowany danymi, raport WNP.PL o rynku cargo lotniczego w Polsce i na świecie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL