Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Centralny Port Komunikacyjny może mieć dodatkowy wymiar, o którym zbyt mało się mówi i może poprawić sytuację Polski w cargo lotniczym na świecie. Przedstawiamy raport WNP.PL na ten temat. Polska ma dziś 0,7 procentowy udział w europejskich przeładunkach towarów w portach lotniczych, a ok. 0,4 proc. - w transporcie powietrznym. Mimo sporej dynamiki wzrostu, nie ma wielu przesłanek do tego, abyśmy szybko dołączyli w tej branży do średniaków, nie mówiąc o liderach. To zupełnie inna sytuacja niż w międzynarodowym transporcie drogowym, gdzie polskie firmy są numerem 1 (przewozy kabotażowe) i kolejowym (drugie miejsce w Europie pod względem wolumenu).

Jak stwierdza IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) kraje, które poprawią o 1 proc. obsługę ładunków powietrznych zyskują 6-proc. wzrost w wymianie towarowej z zagranicą. To dlatego, że choć transport towarów drogą lotniczą ma tylko 1 proc. udział w globalnym wolumenie transportu, to aż 35 proc. pod względem jego wartości. Po prostu, wozi się nim najdroższe towary.

Wśród kilku czynników decydujących o przeładunkach towarów w transporcie lotniczym, a które omawiamy poniżej, najważniejszym jest odpowiednia skala ruchu samolotów. Ale wcale nie frachtowców, czyli samolotów przeznaczonych wyłącznie do wożenia ładunków.

Rynkiem cargo lotniczego rządzą bowiem, po pierwsze, przewozy pasażerskie, mając w nim od ok. 50 do 80 proc. udziału w zależności od kraju, a po drugie - loty dalekodystansowe (long haul), czyli transkontynentalne.

To determinuje, że duże porty lotnicze, które odprawiają najwięcej pasażerskich połączeń transkontynentalnych, przejmują też rolę terminali cargo. W Europie są to m.in. Frankfurt, Amsterdam, Paryż, Londyn, Lipsk.

Do nich towary dowozi się przeważnie… samochodami (system transportu zastępczego - RFS, czyli Road Feeder Service). Także np. z Katowic lub Rzeszowa. Nawet, jeżeli odprawia je już Lufthansa.

W Polsce nie ma jeszcze hubu lotniczego. Port Chopina ciągle aspiruje do tego miana, ale raczej nie osiągnie takich przesłanek. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego odmieni zatem sytuację?

Sęk w tym, że zadekretowanie takiej inwestycji może nie wystarczyć do rozwoju i rynku cargo w Polsce, i przejęcia przez CPK roli hubu. Muszą być spełnione dodatkowe warunki, które nie zależą od polskiej strony.

Czytaj obszerny, bogato ilustrowany danymi, raport WNP.PL o rynku cargo lotniczego w Polsce i na świecie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!