CBA na tropie wyłudzeń w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury

CBA na tropie wyłudzeń w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Centralne Biuro Antykorupcyjne zatrzymało osiem osób podejrzewanych o wyprowadzanie majątku z likwidowanego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Mieli oni doprowadzić do niekorzystnego rozporządzenia jej majątkiem na kwotę 28,6 mln zł. PNI jest spółką, którą niedawno postanowiły zakupić PKP Polskie Linie Kolejowe.

  • Śledczy zarzucają ośmiu zatrzymanym działanie w zorganizowanej grupie przestępczej, przywłaszczenia, przestępstwa skarbowe, fałszerstwa, nadużycia uprawnień oraz działanie na szkodę upadłych spółek.
  • Według agentów Biura osoby te miały z tych przestępstw stałe źródło dochodu.
  • W kwietniu wartą 60 mln zł ofertę na zakup PNI złożyło PKP PLK.

Piotr Kaczorek z wydziału komunikacji społecznej Biura powiedział, że do zatrzymań przeprowadzonych przez agentów z warszawskiej delegatury CBA doszło w prowadzonym już od pewnego czasu śledztwie dotyczącym wyłudzeń z Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które jest w upadłości.
Wcześniej CBA zatrzymało syndyka tego przedsiębiorstwa, a obecnie wśród zatrzymanych jest b. prokurator, obecnie radca prawny, oraz osoby z zarządów spółek wykorzystanych do wyprowadzenia środków - powiedział PAP Kaczorek.

- Agenci CBA przeszukują mieszkania zatrzymanych oraz siedziby firm uczestniczących w procederze wystawiania fikcyjnych faktur w Warszawie i okolicach, Gdańsku, Lublinie i Krakowie. 28,6 mln zł z masy upadłości firmy wyprowadzono przez fikcyjne umowy i faktury za nigdy nie wykonane usług - podał.

Śledczy zarzucają ośmiu zatrzymanym działanie w zorganizowanej grupie przestępczej, przywłaszczenia, przestępstwa skarbowe, fałszerstwa, nadużycia uprawnień oraz działanie na szkodę upadłych spółek. Według agentów Biura, osoby te miały z tych przestępstw stałe źródło dochodu.

Sprawę nadzoruje dolnośląskiego wydział zamiejscowy Prokuratury Krajowej we Wrocławiu. Do tej pory zatrzymano w niej również 8 osób, m.in. syndyka Tomasza S., który za jedną trzecią wartości sprzedał teren centrum hotelowo-konferencyjnego w Warszawie.

Wartość przedsiębiorstwa wynosiła co najmniej 31,2 mln zł, a syndyk doprowadził do jego sprzedaży za 9,4 mln zł. Strata konsorcjum wyniosła ponad 21,8 mln zł.

Sprawy poprzednio zatrzymanych dotyczyły też m.in. spółdzielni mieszkaniowej, firmy budowlanej modernizującej publiczne szpitale, drukarni i dużej hurtowni papierniczej. Za każdym razem wyprowadzane z masy upadłości pieniądze były prane przy użyciu szeregu fikcyjnych firm.

Kaczorek zaznaczył, że prowadzący postępowanie nie wykluczają kolejnych zatrzymań i powiększenia listy zarzutów.

Budowlana renacjonalizacja

Przypomnijmy, że na początku kwietnia PKP PLK poinformowały, że złożyły ofertę na zakup znajdującego się w upadłości likwidacyjnej Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury.

Zasoby PNI będą wsparciem dla PKP PLK, czyli zarządcy kolejowej infrastruktury zarówno przy pracach utrzymaniowych, jak i inwestycyjnych. PNI specjalizuje się w projektowaniu, budowy, modernizacji i remontów infrastruktury kolejowej.

- Cena wywoławcza wyniosła 60 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe jako jedyne złożyły ofertę na zakup w całości przedsiębiorstwa - informował portal wnp.pl Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

- Jeśli postepowanie się uprawomocni, będzie to oznaczało, że PLK za zaoferowaną kwotę 60 mln zł (cenę wywoławczą) nabędą PNI - dodał.

Oferta zarządcy kolejowej infrastruktury była jedyną ofertą w postępowaniu na nabycie w całości PNI, które ma siedzibę w Warszawie.

- Z uwagi na fakt, iż oferta PLK spełniła wszelkie wymogi formalne, syndyk masy upadłości dokonał wyboru spółki jako oferenta, na rzecz którego nastąpi zbycie przedsiębiorstwa upadłego, a sędzia-komisarz ten wybór zatwierdziła - wskazał Siemieniec.

- Umowa sprzedaży przedsiębiorstwa upadłego, zgodnie z warunkami przetargu ustalonymi przez syndyka i zatwierdzonymi przez sędziego komisarza, powinna zostać zawarta w terminie dwóch miesięcy od dnia prawomocnego zatwierdzenia wyboru oferenta - dodał.

Grupa rośnie

Aktualnie PKP PLK posiadają w swojej grupie już cztery inne spółki budowlane. Są to: Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM z Poznania, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej Dolkom z Wrocławia oraz Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.

Wcześniej, 11 kwietnia, PKP PLK podkreślały, że dzięki decyzji o zakupie PNI jego pracownicy nie stracą zatrudnienia i będą nadal działać dla PLK.

- Wykwalifikowana kadra PNI, doświadczenie w branży budownictwa kolejowego oraz posiadany sprzęt będą wsparciem dla PLK przy pracach związanych zarówno z utrzymaniem infrastruktury kolejowej jak i robotami inwestycyjnymi – informowały PKP PLK.

Historia upadłości

W październiku 2015 r. postanowienie Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie ws. zmiany trybu prowadzenia postępowania upadłościowego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury - spółki w 100 proc. zależnej od Budimeksu - z układowego na likwidacyjne stało się ostateczne.

Sąd wydał postanowienie o zmianie trybu upadłości PNI 27 maja 2015 r. W uzasadnieniu sąd wskazał wówczas, iż dokonuje zmiany sposobu prowadzenia postępowania upadłościowego ze względu na fakt, iż - w opinii sądu - nie zostanie osiągnięty cel postępowania układowego, jakim jest zaspokojenie wierzycieli w stopniu wyższym niż w postępowaniu obejmującym likwidację.

Sąd argumentował, że prawdopodobieństwo zawarcia układu jest znikome, gdyż PNI nie jest w stanie wypracować trwałego przychodu przekraczającego koszty, który pozwoliłby na zebranie środków niezbędnych do realizacji zobowiązań objętych układem.

Budimex podkreślał wówczas, że nie sprawuje nadzoru operacyjnego nad PNI od 30 listopada 2012 r., kiedy to sąd uchylił zarząd własny upadłej spółki i ustanowił zarządcę sądowego.

Budimex informował również, że od momentu zakupu PNI w 2011 r. do końca czerwca 2012 r. dofinansował spółkę kwotą 110 mln zł w gotówce, która została wydana na jej ratowanie i utrzymanie miejsc pracy.

Ponadto zaznaczał, że wspólnie ze związkami zawodowymi wypracował porozumienia dotyczące programu dobrowolnych odejść, które realizował, dopóki sprawował nadzór operacyjny nad PNI.

Zlecał też PNI prace podwykonawcze na kontraktach kolejowych Budimeksu - na modernizację Lokalnego Centrum Sterowania Iława oraz budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W połowie września 2012 r. Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość układową PNI, które Budimex kupił od PKP w listopadzie 2011 r. za 225 mln zł.

Powodem upadłości były nierentowne kontrakty zawarte przez PNI przed prywatyzacją. Budimex nie konsolidował wyników PNI od 30 listopada 2012 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CBA na tropie wyłudzeń w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!