Centralna Magistrala Kolejowa: spokojnie, zmian nie będzie

Centralna Magistrala Kolejowa: spokojnie, zmian nie będzie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zawrzało w województwie śląskim, gdy kilka dni temu pojawiła sie pogłoska, że Polskie Linie Kolejowe planują zmienić trasę Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK). Dziennik Zachodni przypomina treść plotki: CMK miałaby omijać Zagłębie, czyli takie miasta jak Sosnowiec czy Zawiercie, przez które obecnie przejeżdżają ekspresy i pociągi Intercity. To jednak wszystko nieprawda.

Pierwsze sygnały w tej sprawie mocno zdenerwowały prezydentów zagłębiowskich miast leżących przy obecnej trasie CMK. Sosnowiecki magistrat: -"Przyłączyliśmy się do grona protestujących przeciwko takim planom. Nasze stanowisko zostało złożone w biurze posła Grzegorza Dolniaka. Gdyby rzeczywiście takie plany istniały, to byłby to kolejny przejaw marginalizacji Zagłębia.

Dziennik Zachodni pisze też o protestach władz powiatu zawierciańskiego, tym bardziej uzasadnionych, że Zawiercie jest znane z bogatych tradycji kolejowych. Właśnie przez to miasto przebiegała dawna kolej warszawsko-wiedeńska. Radni Zawiercia, w swoim stanowisku napisali, że zmiana przebiegu istniejącej dotychczas linii CMK pozbawi 700-tysięczną aglomerację zagłębiowską łączności ze stolicą i wpłynie na zubożenie i degradację regionu.
Zarząd Powiatu Zawierciańskiego chciał doprowadzić do spotkania z przedstawicielami kolei, aby sprecyzować informacje i ewentualnie poznać szczegóły planów. Dziennika Zachodni pisze, że dzięki linii CMK, do Zawiercia, będącego bramą na Jurę Krakowsko- Częstochowską przyjeżdża mnóstwo turystów.

Informacja o zmianach na CMK okazała się jednak nieprawdziwa. Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych, powiedział Dziennikowi Zachodniemu, że chodzi raczej o wybudowanie drugiej, alternatywnej trasy, która nie powodowałaby likwidacji obecnej. padły jasne stwierdzenia: -"Nikt nie zamierza likwidować obecnej trasy CMK. Chcemy jednak skomunikować ją lepiej z aglomeracją śląską. Wybudować alternatywną trasę, którą ekspresy dojeżdżałyby na przykład do Pyrzowic, a potem przez Bytom, obok Piekar do Katowic. Warto też pamiętać, że, zwłaszcza jeśli chodzi o takie miasta jak Sosnowiec, zwykle z zagłębiowskich gmin mamy bardzo wielu pasażerów. Po prostu jedne ekspresy będą jeździły tą, a inne drugą trasą. Obie trasy będą normalnie funkcjonować. Tym sposobem chcemy lepiej skomunikować aglomerację śląską, nie działając bynajmniej na szkodę miast zagłębiowskich".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Centralna Magistrala Kolejowa: spokojnie, zmian nie będzie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!