PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Centralny Port Komunikacyjny - jaki model dla nowego węzła?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
16-05-2017 10:18 |  aktualizacja: 16-05-2017 10:29
Centralny Port Komunikacyjny - jaki model dla nowego węzła?
fot. Fotolia

Utworzenie w końcu kwietnia biura pełnomocnika rządu ds. budowy centralnego portu komunikacyjnego (CPK) oznacza rozpoczęcie prac nad projektowaniem tej inwestycji i strategii transportowej. To może otworzyć kolejny rozdział polskiego rynku lotniczego. Ale nie brakuje wielu pytań i wątpliwości w sprawie CPK. Wśród nich powraca pytanie o celowość realizacji takiej inwestycji, zarówno ze względu na koszty, umiejscowienie, jak i potrzeby krajowe.

Inne pytania dotyczą przyszłość nadal rozbudowywanego Lotniska Chopina i Modlina oraz niektórych portów regionalnych, szczególnie tych leżących w centrum kraju (Łódź, Radom).
Jak wynika też z debaty „Centralny Port Komunikacyjny. Nowy węzeł transportowy Europy”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego, inwestycja ta wychodzi naprzeciw tendencji szybko rosnącego ruchu pasażerskiego w Polsce, jednego z najwyższych w Europie i ponad dwukrotnie większego niż średnio na świecie.

W ub. roku krajowe porty obsłużyły ok. 34 mln pasażerów, a z prognoz wynika, że w ciągu dekady ta liczba może zwiększyć się do 60 mln.

CPK ma z jednej strony zapobiec powstaniu wąskich gardeł w odprawie pasażerów w obecnym krajowym porcie centralnym, czyli Porcie Chopina. Ale ma też mieć inny nieco charakter.

Ma on być węzłem multimodalnym - stąd m.in. zmiana dotychczas funkcjonującej nazwy, z Centralnego Portu Lotniczego na CPK. W efekcie też, stać się ma hubem dla realizacji lotów międzykontynentalnych i przesiadkowym nie tylko dla krajowych lotnisk regionalnych, ale i niektórych krajów sąsiednich.

Według opinii przedstawicieli administracji rządowej, choć to będzie wielka i kosztowna inwestycja, to w obecnej sytuacji na rynkach finansowych nie powinno być problemów z pozyskaniem środków na nią.

Ogólne założenia

Infrastruktura transportowa odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarek, bowiem może przyczynić się do podniesienia tempa wzrostu PKB o 0,2-0,3 proc. - przypomniał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju. Może być też najważniejszym źródłem działalności gospodarczej, jak dowodzą przykłady Singapuru czy Dubaju.

- W Polsce  nadal budujemy adekwatną do potrzeb infrastrukturę komunikacyjną - podkreślił Borys. - Ale liczy się również spójność takiego systemu, aby jak najbardziej wykorzystać położenia Polski na osi Północ-Południe i Wschód-Zachód, w tym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

I właśnie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma spiąć kilka kluczowych elementów, aby była to spójna infrastruktura. - Dlatego jest to projekt o wymiarze ogólnogospodarczym dla Polski - dodał prezes Borys.

W debacie podano także inne argumenty, uzasadniające celowość budowy CPK.

Zdaniem Mariusza Szpikowskiego, naczelnego dyrektora Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze i dyrektora Lotniska Chopina, budowa CPK przetnie stary spór: czy port centralny buduje się pod dużego narodowego, przewoźnika, czy ten nie może się rozwijać bez CPL.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 064 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP