XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Centralwings zostanie w narodowym przewoźniku

Centralwings zostanie w narodowym przewoźniku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zmiana planów. Tani przewoźnik nie będzie prywatyzowany. To chowanie głowy w piasek - twierdzą eksperci.

Plany nowego zarządu PLL LOT wobec Centralwings, taniego przewoźnika świadczącego także usługi czarterowe, sprowadzają się do zmian w połączeniach liniowych i zaniechania prywatyzacji. Scenariusz sprzedaży forsowali byli prezesi LOT i Centralwings: Marek Dembski i Maciej Kwiatkowski. Także wiceminister skarbu Ireneusz Dąbrowski mówił o zbyciu do 24 proc. akcji. W grę wchodził debiut giełdowy - pisze "Puls Biznesu".

Wiele wskazuje na to, że zmiany planów, a także zarządu Centralwings są pochodną kompromisu nowych władz LOT ze związkami zawodowymi.

Rafał Pasieka, przewodniczący rady nadzorczej narodowego przewoźnika, tłumaczy, że chodzi tylko o zgodne poukładanie relacji. Jego zdaniem nie można pozwolić na to, by istniała konkurencja w ramach jednej grupy. Spółka powinna walczyć z konkurencją zewnętrzną. Dlatego m.in. znikną połączenia tam, gdzie obie spółki się dublują.

Tymczasem eksperci doradzają podział Centralwings, włączenie czarterów do LOT i sprzedaż części niskokosztowej wraz z marką.

Zdaniem Tomasza Dziedzica z Instytutu Turystyki, plany LOT to klasyczny przykład strategii zaniechania.

Jego zdaniem, LOT powinien przeprowadzić w spółce audyt, aby zorientować się, gdzie spółka córka przynosi straty. Połączenia liniowe należy sprzedać inwestorowi branżowemu, przy założeniu, że nie będzie to lider WizzAir ani wicelider Ryanair.

Realizując taki scenariusz, LOT pozbyłby się niechcianego i drogiego w utrzymaniu dziecka i uniknąłby kuriozalnej sytuacji, w której tradycyjne linie jednocześnie oferują tanie loty.

Wśród innych korzyści wymienia możliwość wyciągnięcia z rynku konkretnych pieniędzy, m.in. za markę, dzięki czemu można zmniejszyć straty.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Centralwings zostanie w narodowym przewoźniku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!