- Nie zbudujemy wszystkich dróg na Euro bez udziału prywatnych inwestorów - powiedział w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Według ministra, prace legislacyjne mają doprowadzić do wyraźnego skrócenia uzyskiwania decyzji środowiskowej. - Pracujemy też nad nowelizacją prawa o zamówieniach publicznych. Podjęliśmy prace, które spowodują, że system partnerstwa publiczno-prywatnego będzie dostępny nie tylko dla wielkich projektów, ale też mniejszych istotnych dla społeczności lokalnych. Musimy zadbać o to, by procedury mieszanego finansowania były przejrzyste. Po to, by osoby odpowiedzialne za proces inwestycyjny ze strony państwa i samorządów nie obawiały się oskarżeń o korupcję - powiedział "Gazecie" Cezary Grabarczyk.
Minister podkreśla również rolę partnerstwa publiczno-prywatnego. - Inżynieria finansowa z całą pewnością będzie bardziej złożona niż do tej pory. Jeżeli chcemy zrealizować w pełnym zakresie rządowy program budowy dróg i autostrad, to udział prywatnego kapitału musi być większy niż dotychczas. I tak się stanie. Niezwykle ważny z punktu widzenia Euro 2012 odcinek autostrady A2 między Strykowem i Konotopą będzie realizowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Także odcinek A1 pomiędzy Strykowem a Pyrzowicami będzie realizowany w tym systemie. Jeżeli dodamy do tego ciągle realizowany odcinek A1 przez GTC oraz negocjowany odcinek A2 Nowy Tomyśl - Świecko, to okaże się, że Polska jest jednym z największych rynków, gdzie realizuje się ten model - powiedział "Gazecie".
Cezary Grabarczyk jest również entuzjastą budowania kolei dużych prędkości w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. - Studium wykonalności kolei wielkich prędkości powstanie za kadencji tego rządu. Wykonamy je po to, by nasi następcy mogli rozpocząć realizację tego projektu. Pozwoli on na połączenie Warszawy przez Łódź, Wrocław z Dreznem, ale także stolicy Polski, Niemiec i Francji. W ten sposób moglibyśmy się włączyć w sieć kolei dużych prędkości. Będziemy mogli to osiągnąć tylko przy połączeniu środków budżetowych, europejskich i prywatnych - stwierdził w rozmowie z "Gazetą" minister Grabarczyk.
Na pytanie, "czy Andrzej Wach pozostanie prezesem PKP SA?" minister odpowiedział: - Jeżeli realizuje z powodzeniem przyjętą strategie kolejową i w ramach Grupy kontroluje pośrednio procesy inwestycyjne, które zmieniają polską kolej, to jego głowa jest bezpieczna. Minister stwierdził, że Andrzej Wach wszystkie te zadania realizuje.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Cezary Grabarczyk: bez kapitału prywatnego dróg nie zbudujemy