PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cezary Grabarczyk: bez kapitału prywatnego dróg nie zbudujemy

Autor: Gazeta Wyborcza
17-12-2007 13:00

- Nie zbudujemy wszystkich dróg na Euro bez udziału prywatnych inwestorów - powiedział w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

- Proces inwestycyjny nie znosi rewolucji. Nasza rewolucja może polegać na tym, że od deklaracji przejdziemy do czynów. W ciągu trzech miesięcy w resorcie mają powstać projekty, które mają udrożnić procesy inwestycyjne. Liczę na to, że w tych dyskusjach wezmą udział przedsiębiorcy oraz środowiska samorządowców. Na razie nie widzę ryzyka, że ta trzymiesięczna perspektywa nie zostanie zachowana - powiedział "Gazecie" minister Grabarczyk.
Według ministra, prace legislacyjne mają doprowadzić do wyraźnego skrócenia uzyskiwania decyzji środowiskowej. - Pracujemy też nad nowelizacją prawa o zamówieniach publicznych. Podjęliśmy prace, które spowodują, że system partnerstwa publiczno-prywatnego będzie dostępny nie tylko dla wielkich projektów, ale też mniejszych istotnych dla społeczności lokalnych. Musimy zadbać o to, by procedury mieszanego finansowania były przejrzyste. Po to, by osoby odpowiedzialne za proces inwestycyjny ze strony państwa i samorządów nie obawiały się oskarżeń o korupcję - powiedział "Gazecie" Cezary Grabarczyk.

Minister podkreśla również rolę partnerstwa publiczno-prywatnego. - Inżynieria finansowa z całą pewnością będzie bardziej złożona niż do tej pory. Jeżeli chcemy zrealizować w pełnym zakresie rządowy program budowy dróg i autostrad, to udział prywatnego kapitału musi być większy niż dotychczas. I tak się stanie. Niezwykle ważny z punktu widzenia Euro 2012 odcinek autostrady A2 między Strykowem i Konotopą będzie realizowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Także odcinek A1 pomiędzy Strykowem a Pyrzowicami będzie realizowany w tym systemie. Jeżeli dodamy do tego ciągle realizowany odcinek A1 przez GTC oraz negocjowany odcinek A2 Nowy Tomyśl - Świecko, to okaże się, że Polska jest jednym z największych rynków, gdzie realizuje się ten model - powiedział "Gazecie".

Cezary Grabarczyk jest również entuzjastą budowania kolei dużych prędkości w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. - Studium wykonalności kolei wielkich prędkości powstanie za kadencji tego rządu. Wykonamy je po to, by nasi następcy mogli rozpocząć realizację tego projektu. Pozwoli on na połączenie Warszawy przez Łódź, Wrocław z Dreznem, ale także stolicy Polski, Niemiec i Francji. W ten sposób moglibyśmy się włączyć w sieć kolei dużych prędkości. Będziemy mogli to osiągnąć tylko przy połączeniu środków budżetowych, europejskich i prywatnych - stwierdził w rozmowie z "Gazetą" minister Grabarczyk.

Na pytanie, "czy Andrzej Wach pozostanie prezesem PKP SA?" minister odpowiedział: - Jeżeli realizuje z powodzeniem przyjętą strategie kolejową i w ramach Grupy kontroluje pośrednio procesy inwestycyjne, które zmieniają polską kolej, to jego głowa jest bezpieczna. Minister stwierdził, że Andrzej Wach wszystkie te zadania realizuje.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP