XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Ciężarówki z dróg na morze

Ciężarówki z dróg na morze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd zabiega o trzy autostrady morskie. Dzięki temu więcej pieniędzy na rozwój otrzymają porty i armatorzy.

Autostrady morskie, wybrane spośród połączeń między dwoma portami spełniającymi wymogi UE, mają w Polsce powstać na trasie z Gdyni do Karlskrony, ze Świnoujścia do Ystad i z Gdańska do Rotterdamu. – Pierwsze dwie byłyby polską inicjatywą, a łącząca Gdańsk z Rotterdamem – inicjatywą holenderską – mówi cytowana w "Rzeczpospolitej" Anna Wypych-Namiotko, wiceminister infrastruktury.

Polskie porty miały już do dyspozycji środki z programu Marco Polo przeznaczonego właśnie na rozwój autostrad morskich. – Nie cieszą się one jednak ich zainteresowaniem, zapewne dlatego, że dofinansowanie z innych programów na rozwój infrastruktury było znacznie większe – podsumowuje minister Wypych-Namiotko. Ze środków Marco Polo porty mogą uzyskać dofinansowanie do 50 proc. wartości inwestycji. O dotacje mogą się starać także przewoźnicy. – Operujący na szlaku autostrady morskiej armatorzy mogą się ubiegać o dopłatę w wysokości 35 proc. kosztów, które wiążą się z pływaniem na tej trasie – wyjaśnia minister. – Z takiej pomocy mogą korzystać przez trzy lata. Pod warunkiem, że udowodnią, iż przenieśli na morze przewozy, które wcześniej odbywały się lądem – mówi.

Zarządcy portów, mimo że już od lat inwestują w infrastrukturę, by dostosować ją do wymogów autostrady morskiej, liczą na dalsze korzyści po oficjalnym ustanowieniu takiego połączenia. – W praktyce autostrada morska Świnoujście – Ystad już istnieje, bo ciężarówki z towarami są z miejsca odprawiane i ruch odbywa się płynnie – mówi Wojciech Sobecki, rzecznik portów Szczecin i Świnoujście. – Wpisanie jej do systemu autostrad europejskich sprawi, że stanie się ona szerzej znana – podsumowuje.

Port w Gdyni liczy na to, że jako część autostrady morskiej łatwiej uzyska unijne dofinansowanie na rozbudowę bazy kontenerowej. Na inwestycje potrzebuje ok. 400 mln zł - pisze "Rzeczpospolita". Jak dodaje Walery Tankiewicz, wiceprezes portu, uznanie połączenia do Karlskrony za autostradę morską to potwierdzenie znaczenia portu w szlaku transportowym z południa na północ Europy.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ciężarówki z dróg na morze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!