Ciężkie czasy dla PKP Intercity

Ciężkie czasy dla PKP Intercity
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zysków nie ma, spada liczba pasażerów, a pieniędzy na inwestycje brakuje. W dodatku spółka przyjedzie na giełdę z co najmniej rocznym opóźnieniem.

Choć PKP Intercity (PKP IC) wciąż oficjalnie szykują się do giełdowego debiutu, wiadomo, że w tym roku spółka na parkiet nie wjedzie - pisze "Puls Biznesu". Powodem jest oficjalnie dekoniunktura, ale zdaniem dziennika nawet gdyby sytuacja na giełdzie była lepsza, to i tak debiut stałby pod dużym znakiem zapytania.

Sytuację spółki pogorszyło przejęcie pociągów pośpiesznych, wydzielonych z PKP Przewozy Regionalne. Przez to PKP IC zatrudnia trzy razy więcej osób, ma znacznie więcej taboru, znacznie gorszej jakości. Poza tym, w listopadzie 2008 r. PKP IC miały około 40 mln zł zysku brutto, a na koniec roku - jak wynika z wyliczeń ZDG TOR - 18 mln zł straty.

Jak pisze "Puls BIznesu" zyski przepadły, bo spółka musiała zrobić odpisy na kredyty denominowane w euro zaciągnięte w 2006 r. oraz na nagrody jubileuszowe dla pracowników przejętych wraz z pociągami międzywojewódzkimi (5 tys. osób). Z informacji dziennika wynika, że trochę z wyniku uszczknęły też PKP Cargo, z którymi spółka przez kilka miesięcy spierała się o wysokość zapłaty za wynajem lokomotyw i maszynistów w 2008 r.

W tym roku ma być co prawda lepiej. Spółka zakłada, że zakończy go na plusie, i to mimo spadku przewozów. — Liczba pasażerów zmniejsza się od połowy ubiegłego roku. Jest to spadek rzędu 7 proc. Spodziewamy się, że tak będzie w całym roku — powiedział dziennikowi Krzysztof Celiński, prezes PKP IC.

Spółka chce unowocześnić tabor, ale bez giełdy zabraknie jej pieniędzy na inwestycje. Intercity liczy jednak na unijne fundusze i szuka trwalszych źródeł finansowania, które chociaż w pewnym stopniu zrównoważyłyby brak wpływów z prywatyzacji przez giełdę. — Taką rolę mógłby odegrać np. EBOR, który przy rozmaitych projektach prywatyzacyjnych zapewniał firmom wsparcie — mówi prezes PKP IC.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ciężkie czasy dla PKP Intercity

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!