Co trzeci łódzki autobus jest niesprawny

Co trzeci łódzki autobus jest niesprawny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Co trzeci autobus łódzkiego MPK, skontrolowany przez Wojewódzką Inspekcję Transportu Drogowego, był niesprawny i nie powinien wyjechać na ulice - wynika z raportu, do którego dotarła "Gazeta".



Co trzeci sprawdzony przez inspektorów miejski autobus powinien zostać w zajezdni, a nie wozić łodzian - pisze "Gazeta Wyborcza". W sumie kontrolerzy zatrzymali 20 dowodów rejestracyjnych na 69 pojazdów. Najczęstsze przyczyny zabrania dokumentów - to: niesprawne hamulce, niepełne oświetlenie czy wadliwy układ pneumatyczny.

Aby oszczędzić pasażerom nerwów, pojazdy kontrolowano zwykle na zakończenie kursu. Po zatrzymaniu dowodu autobus natychmiast trafiał do zajezdni.

Taki autobus wpisywany jest do specjalnego rejestru i bez usunięcia usterek nie może wrócić na ulice. Obowiązek naprawy spada na łódzkie MPK. Co ciekawe, podczas kontroli inspektorzy nie wystawili żadnego mandatu. Ten trafia zwykle do kierowców, jeśli wina leży po ich stronie.

- Na szczęście nie dochodzi już do absurdów, które pamiętam jeszcze sprzed trzech lat. Wtedy wykryliśmy, że zamiast siedzeń wmontowano pufy, na których siada się w domu przed telewizorem - uspokaja Michał Niedźwiecki z WITD w Łodzi.

Czy to oznacza, że jazda autobusem mogła zagrażać bezpieczeństwu pasażerów?

Niedźwiecki: - Chyba nie muszę tłumaczyć, do czego mogą doprowadzić niesprawne hamulce. Ale my sprawdzamy wszystko: także brak młoteczka do wybijania szyb może także być powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Podczas wypadku nawet taki drobiazg może wpłynąć na większą liczbę ofiar lub rannych.

Łódzkie MPK co kilka miesięcy chwali się, że wymienia tabor i kupuje nowe autobusy. Wyniki kontroli jednak tego nie pokazują. - Powiedzmy sobie szczerze: autobusy się niszczą, bo łódzkie drogi nie są najpiękniejsze ani w Polsce, ani w Europie - mówi Bartosz Stępień z łódzkiego MPK. - Wymieniamy tabor na bieżąco, ale wystarczy, że nowy autobus wjedzie na przykład na ul. Jaracza i mamy kłopoty: co pół metra dołki. Dlatego nawet te najnowocześniejsze autobusy się zużywają. Zapewniam jednak, że po każdym zjeździe do zajezdni usterki są naprawiane, a pojazd myty. Ale może się zdarzyć, że podczas jazdy przepali się żarówka czy zetrą hamulce. Wkrótce też najbardziej wysłużone autobusy zastąpią nowe solarisy.

Niedźwiecki: - Niestety, w przypadku miejskiego przewoźnika w Łodzi statystyka kontroli z ostatnich lat utrzymuje się na niezmienionym poziomie.

Dla porównania: inspektorzy sprawdzili też autobusy w Piotrkowie. Tam sytuacja na rynku jest inna: nie ma monopolisty (jakim jest łódzkie MPK), a przewozem mieszkańców zajmują się mniejsze firmy. Statystyki są jednak dużo gorsze: na 45 skontrolowanych autobusów 22, czyli niemal co drugiemu, zabrano dowód rejestracyjny!
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!