Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co zrobić z nieczynnymi mostami kolejowymi?

Autor: Głos Szczeciński
16-03-2009 10:05
Co zrobić z nieczynnymi mostami kolejowymi?

Dwie przeprawy kolejowe, będące w jednym ciągu, na Odrze i na jej rozlewisku w Siekierkach, w gminie Cedynia, są nieczynne.

Nie pomógł nawet fakt, że Polska weszła do strefy Schengen - pisze "Głos Szczeciński".
- Na otwarciu mostów skorzystaliby niemal wszyscy - mówi Sławomir Krystofiak, rowerzysta z Chojny. - Byłoby to najkrótsze połączenie z Berlinem. Nie tylko turyści przyjeżdżaliby do nas, ale i my moglibyśmy korzystać z ich dróg rowerowych. Tam są lesze warunki do jazdy.

Po drugiej, niemieckiej stronie, biegnie trasa rowerowa Odra-Nysa. Jest jedną z najbardziej uczęszczanych tras w Niemczech. Nikt z turystów nie przejedzie jednak na wysokości Siekierek, ponieważ mosty są zamknięte. W zasadzie istnieje tam infrastruktura kolejowa. Jednak tory nie widziały pociągu już kilkadziesiąt lat.

Te przeprawy to dwa mosty, na Odrze i na rozlewisku po polskiej stronie. Każdy po 330 metrów długości. Ten przez rzekę jest niemiecki i wpisany do rejestru zabytków. Opiera się o polski brzeg Odry. Następnie jest wyspa, która według pomysłów mogłaby stać się międzynarodowym centrum spotkań. Przez rozlewisko, po polskiej stronie, przechodzi kolejny most. To właśnie nim zainteresowani są ekolodzy, ponieważ najbliższa okolica jest bardzo ciekawa przyrodniczo. Stanowi bowiem część Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Jest użytkiem ekologicznym Rozlewisko Kostrzyneckie.

Sam most należy jednak do Polskich Kolei Państwowych SA.

- Ustawa o komercjalizacji PKP przewiduje zbywanie majątku poprzez sprzedaż lub przekazywanie go gminom na cele własne, związane z wykonywaniem przewozów - mówi Kazimierz Pyzik, kierownik wydziału gospodarki nieruchomościami PKP. - Oczekujemy deklaracji ze strony samorządu.

Spotkanie w sprawie zagospodarowania mostów zorganizował burmistrz gminy Cedynia. To na jej terenie znajduje się jedna z przepraw.

- Gminy nie stać na adaptację i utrzymywanie mostu na cele turystyki pieszo-rowerowej - tłumaczy burmistrz Adam Zarzycki. - Koncepcja uruchomienia transportu szynobusami zdaje się być obiecująca. Natomiast problemem jest regulacja stosunków własnościowych.

Jego zdaniem Starostwo Powiatowe w Gryfinie lub urząd marszałkowski mogliby przejąć nieruchomość od PKP, a następnie przekazać ją gminie Cedynia w tzw. użyczenie. Jednak instytucje te nie wykazały na razie zainteresowania sprawą.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 268 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP