XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Coraz bliżej Bursztynowego Szlaku Kolejowego

Coraz bliżej Bursztynowego Szlaku Kolejowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministrowie ds. transportu Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii podpisali Memorandum of Understanding ws. powołania Rady Wykonawczej Amber Rail Freight Corridor (Kolejowego Korytarza Towarowego nr 11).

Memorandum podpisano podczas wtorkowego posiedzenia w Brukseli Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, w którym udział wziął minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło.

Według resortu utworzenie Bursztynowego Korytarza Kolejowego będzie miało wpływ na rozwój połączeń towarowych między Warszawą a granicą polsko-białoruską, a także rejonem Katowic i Krakowa a ośrodkami na Słowacji, Węgrzech i w Słowenii.

"Korytarz ma stanowić uzupełnienie połączeń istniejących obecnie korytarzy w poszczególnych krajach, w szczególności zapewni połączenie korytarzem towarowym Polski i Węgier. Docelowo (po 2026 r.) główną trasą, którą pociągi korzystające z Korytarza Bursztynowego będą przewozić towary z Polski na południe będzie projektowana linia kolejowa Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna prowadząca do kolejowego przejścia granicznego Muszyna - Plavec na polsko-słowackiej granicy państwowej" - napisano w komunikacie.

Jak informuje ministerstwo infrastruktury, inicjatywa ma dla Polski duże znaczenie także w kontekście obsługi transportowej z Dalekiego Wschodu do Europy i odwrotnie. Oba punkty końcowe korytarza nr 11 (Małaszewicze oraz port Koper) wpisują się w te plany.

"Dla Chin priorytetem wydaje się połączenie morskie z Europą Południowo-Wschodnią (porty w Pireusie, Barze, Koprze), ponieważ jest o kilka dni żeglugi i ok. 8 tys. km krótsze niż do portów Europy Północnej). Z portów Europy południowej może być prowadzona dystrybucja do państw obszaru 16+1, Europy Środkowej, Zachodniej oraz Skandynawii. Polskim priorytetem powinien być udział w łańcuchach logistyczno-transportowych na szlakach łączących nasz kraj z basenami Morza Egejskiego i Morza Czarnego, bądź z hubami pośrednimi. W to zadanie wpisuje się także korytarz drogowy Via Carpatia" - poinformował w komunikacie resort.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Coraz bliżej Bursztynowego Szlaku Kolejowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!