CPK nie stoi w sprzeczności do rozwoju większości lotnisk regionalnych

CPK nie stoi w sprzeczności do rozwoju większości lotnisk regionalnych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Podczas analiz i projektowania budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) nie powinno zabraknąć ocen, jaki jest pomysł na działalność całego sektora lotniczego w Polsce oraz nie powinno zabraknąć odpowiedzi na szereg pytań nurtujących środowisko, w tym np. zarządy portów regionalnych o ich losy - uważa Sebastian Gościniarek, partner w BBSG.

- Nie ma potrzeby martwić się o losy większości lotnisk regionalnych, bowiem one nadal będą się świetnie rozwijać, wykorzystując m.in. usługi tanich linii lotniczych, oferujących loty w Polsce i w Europie - ocenia Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Według niego, realnym problemem jest przepustowość Lotniska Chopina, które powoli się zatyka oraz relatywnie małego lotniska Warszawa/Modlin. A ponieważ Polska potrzebuje portu sieciowego, do obsługi ruchu dalekiego zasięgu, taką rolę będzie pełnił CPK. Będzie przyjmował pasażerów z centrum kraju oraz tych dowożonych samolotami z lotnisk regionalnych i koleją.

Zdaniem prezesa Samsona, „należy się jeszcze zastanowić nad losami portów w centralnej Polsce, także tych w Łodzi i Radomiu”.


- Rola portów regionalnych już obecnie jest bardzo duża i będzie jeszcze większa, bowiem służy rozwojowi gospodarczemu regionów oraz obsłudze turystyki - twierdzi Artur Tomasik, prezes GTL, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

Dlatego też dążąc do tego, aby porty lotnicze były efektywnie zarządzane, powinniśmy też zmienić sposób myślenia o nich.

 Działalność lotniskowa, wymagająca specjalnych wymogów bezpieczeństwa ruchu samolotów i obsługi pasażerów, jest bardzo droga. Ale tego rodzaju infrastruktura w nowoczesnym państwie musi być, także często kosztem dofinansowania.

Prezes Tomasik przypomina, że ok. 70 proc. portów w Europie nie przynosi zysków. Natomiast w Polsce na 14 portów, 5 ma dodatni wynik finansowy, czyli jest to wynik lepszy, niż średnia europejska (65 proc. jest deficytowych).


Wystąpienia te zarejestrowaliśmy podczas debaty Europejskiego Kongresu Gospodarczego 10 maja pt.  „Centralny Port Komunikacyjny. Nowy węzeł transportowy Europy”.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CPK nie stoi w sprzeczności do rozwoju większości lotnisk regionalnych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!