PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

CPK potrzebne, Radom - za daleko od Warszawy. Polska goni czołówkę światowego rynku lotniczego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
05-04-2018 17:58 |  aktualizacja: 05-04-2018 17:59
CPK potrzebne, Radom - za daleko od Warszawy. Polska goni czołówkę światowego rynku lotniczego

W tym roku polskie lotniska mogą odprawić co najmniej 45 mln pasażerów, czyli o 12 proc. więcej niż w 2017 roku

Fot. Shutterstock

W tym roku polskie lotniska mogą odprawić co najmniej 45 mln pasażerów, czyli o 12 proc. więcej niż w rekordowym już 2017 roku. Utrzymujący się od kilku lat silny wzrost przewozów wskazuje na potrzebę dalszej rozbudowy infrastruktury lotniskowej, choć poprzedzonej racjonalnymi wyborami.

  • Przez najbliższe 20 lat tempo wzrostu lotniczych przewozów pasażerskich na świecie wyniesie 4,4 proc. średniorocznie.
  • W ubiegłym roku wyraźnie poprawiła się sytuacja finansowa większości przewoźników w Europie.
  • Uwzględniając prognozy rosnącego ruchu, potencjał rynku polskiego i brak hubu lotniczego, eksperci PwC wskazują na potrzebę budowy CPK oraz na dobry wybór miejsca jego lokalizacji, w odległości nie przekraczającej 50 km od Warszawy. Krytycznie wypowiadają się natomiast na temat lokalizacji komplementarnego lotniska w Radomiu.


Powyższe wnioski wynikają z analizy ekspertów PwC pt. "Dalszy wzrost na polskim niebie. Prognozy dla rynku lotniczego 2018".

Sytuacja na światowym rynku

Przez najbliższe 20 lat tempo wzrostu lotniczych przewozów pasażerskich na świecie przewyższać będzie tempo rozwoju gospodarki globalnej i wyniesie 4,4 proc. średniorocznie, wynika z analizy, w tym fragmencie opartej m.in. na prognozach koncernu Airbus.

Liderami wzrostu będą rynki rozwijające się, głównie azjatyckie. Średnioroczny wzrost do 2036 roku dla Bliskiego Wschodu szacowany jest na 6,7 proc., a dla regionu Azji i Pacyfiku – na 5,6 proc.

- To wskazuje m.in. na rosnącą rolę w obsłudze przez porty europejskie ruchu tranzytowego do/z tamtego regionu – powiedział Michał Mazur, partner w PwC, szef zespołu Transportation & Logistics.

Rynek europejski w tym samym okresie będzie rozwijał się nieco wolniej niż rynek światowy, w tempie 3,4 proc. rocznie, ze względu na niższą dynamikę PKB (szacuje się ją na 1,7 proc. średniorocznie, wobec 2,8 proc. światowego wzrostu).  

Wzrost wolumenu przewozów cargo lotniczego (liczony w tkm) w najbliższych 20 latach szacuje się na 4 proc. w skali świata i na 3,1 proc. w Europie.

Nowe modele biznesowe przewoźników

W ubiegłym roku wyraźnie poprawiła się sytuacja finansowa większości przewoźników w Europie, a rentowność (marża operacyjna) wynosiła przykładowo od 24 proc. (Ryanair) i 16 proc. (Wizz Air) w tanich liniach, przez 12 proc. (IAG), 9 proc. (Lufthansa) i 7 proc. (LOT) w  liniach konwencjonalnych (średnio te ostatnie miały rentowność ok. 2-3 proc., w tym np. Air France nadal notowała straty).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP