XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata

CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Realizacja projektu CPK ma m.in. na celu włączenie Polski w sieć głównych powietrznych szlaków handlowych i komunikacyjnych. Chodzi też o to, aby Polacy zamiast wybierać zachodnie huby lotnicze do dalekich lotów, mogli korzystać z rodzimego hubu, a także z narodowego przewoźnika. Ale w istocie, realizacja CPK daleko wykracza znaczeniem poza rynek lotniczy.

Mówiono o tym na sesji poświęconej tej inwestycji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- W Europie i na świecie następują zmiany w geopolityce, a wraz z nimi korekta szlaków handlowych i geograficznych, w tym w transporcie lotniczym - mówił Mariusz Szpikowski, prezes PPL. - Zatem jednym z celów budowy CPK jest umieszczenie nas na tej nowej mapie.


Według niego dziś tak dynamicznie rozwijający się polski rynek przewozów lotniczych jest w istocie dostawcą pasażerów dla zagranicznych hubów lotniczych, które realizują loty dalekiego zasięgu, międzykontynentalne. - Planujemy więc zrealizować cel, by Polacy lecąc w świat wybierali jednak narodowy centralny port lotniczy - dodał Szpikowski.

Podobne sprawę ujął Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT.


- CPK jest narzędziem globalnej konkurencji dla polskiego lotnictwa, gdzie walczymy o rynek globalnych, długodystansowych lotów, aby stać się wrotami do Europy dla dużej liczby pasażerów z Azji - powiedział. - To wielka gra, która w mniejszym stopniu oddziałuje na loty regionalne, a w której LOT będzie aktywnie uczestniczyć.

- Chcemy uczestniczyć w projekcie powstania CPK, nasza opinia jest pozytywna co do sensu i istoty jej budowy, ale nasz głos i pewne postulaty powinny być wysłuchane - mówił  Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy Katowice Airport.


Jak wskazują prognozy, w ciągu najbliższych 10 lat, czyli do planowanego startu pierwszego samolotu z CPK, w Polsce może być odprawionych 60 mln pasażerów. – Lotniska regionalne mogą obsłużyć maksimum połowę tego ruchu, a i tak pod warunkiem, że zainwestują do 2025 roku od 2 do 3 mld zł w dalszą rozbudowę i unowocześnienie - zaznaczył Tomasik.

W debacie wskazywano przykłady, jak rozwój portów lotniczych oddziałuje na lokalne rynki pracy oraz rozwój biznesu w otoczeniu. W szczególności CPK ma ogniskować nie tylko różne rodzaje transportu i usług logistycznych, ale także rozwój biznesu, w tym innowacyjnego i stymulować rozwój aglomeracji – warszawskiej i łódzkiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!