CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?

CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Szybka kolej w Polsce - m.in. w kontekście dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego - może być ekonomiczna do prędkości 250 km/h. Pod tym kątem można modernizować około 1,5 tys. km linii i ewentualnie budować kolejne 1-1,5 tys. km - mówili w piątek uczestnicy Kongresu 590.

  • CPK ma być połączone pociągami z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz.
  • Na CMK już od rozkładu 2018 r. wydłuży się odcinek, na którym ruch będzie prowadzony z prędkością 200 km/h.
  • Szef PKP PLK przypomniał, że ze względów m.in. na przepustowości przy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego, pasażerskiego z towarowym.

Rozwój w Polsce Kolei Dużych Prędkości (KDP) w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) był w piątek tematem jednej z dyskusji Kongresu 590 w Jasionce pod Rzeszowem. Punktem wyjścia była przyjęta 7 listopada br. przez rząd uchwała ws. koncepcji tej drugiej inwestycji. Zgodnie z nią, do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.

W rządowej uchwale napisano, że standardem ma być połączenie CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski w czasie do 2,5 godz. (w okresie startowym), a docelowo do 2 godz. CPK ma integrować ruch lotniczy i kolejowy w jednym węźle. Oznacza to, że port lotniczy ma się łączyć z siecią kolejową, która będzie rozbudowywana.

Pytany, czy decyzja rządu jest faktyczną decyzją o budowie kolei dużych prędkości, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazał, że w kontekście interpretacji założonych parametrów jego skomunikowania "w rozumieniu operacyjnym, nie w sensie dokumentów, decyzja zapadła". Zaznaczył, że przyjęte parametry - z wyjątkiem Szczecina - oznaczają prędkość około 250 km/h.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński zastrzegł, że dyskusja o KDP wymaga właśnie uściślenia ws. maksymalnych prędkości. "Jeżeli mówimy o prędkościach rzędu 250 km/h, zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania" - zadeklarował.

"Centralny Port Komunikacyjny musi być wyposażony w dojazd koleją o parametrach wyższych niż dotychczas. Jeżeli tak to przyjmiemy, to przy realnych nakładach sił i środków, ta kolej powstanie, a na liniach, które już są modernizowane, zbliżone prędkości będzie można osiągać" - mówił. Dodał, że przy prędkościach 300-350 km/h i związanej z tym budowie nowej, odrębnej infrastruktury, trzeba by było się "zastanawiać, czy ta inwestycja byłaby opłacalna, bo to znacznie wyższe nakłady - i na infrastrukturę i na tabor".

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał, że powołany w tej spółce specjalny zespół dokonał już przeglądu istniejących linii pod kątem zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h - do 250 km/h. W tym kontekście zespół wytypował około 1,5 tys. km linii.

"Możliwość wykorzystania istniejącej sieci kolejowej, jej zasilania, (jest - PAP) do prędkości 230 km/h w tej chwili; niektóre ostatnie rozważania są do 250 km/h. Budując linie kolejowe o wyższych prędkościach budujemy całkiem nową infrastrukturę, która nie będzie współgrała z infrastrukturą obecną. Budowalibyśmy specjalnie dedykowane linie kolejowe. Jeżeli mamy budować nowe linie na krótkie odcinki, bo 100, 200, 300 km to są krótkie odcinki (…), na pewno koszty budowy i utrzymania są niewspółmierne" - akcentował szef PLK.

Merchel wymieniał, że modernizacja zwiększająca prędkość powyżej 160 km/h może dotyczyć m.in. linii Warszawa-Białystok czy Centralnej Magistrali Kolejowej. Na CMK już od rozkładu 2018 r. wydłuży się odcinek, na którym ruch będzie prowadzony z prędkością 200 km/h. Trwają przygotowania, aby od 2022, po wejściu nowych przepisów i wprowadzeniu systemu sterownia ETCS poziom II, prędkość na CMK wynosiła 250 km/h, co da przejazd z Katowic i Krakowa do Warszawy, a zatem też do CPK, poniżej dwóch godzin.

Zgodnie z analizami PLK po modernizacji możliwe będzie też osiągnięcie czasu jazdy z Lublina do CPK poniżej 1,5 godz. Parametry dla prędkości 200-250 km/h mają być możliwe do osiągnięcia na linii Poznań-Szczecin. Konieczne dla przejazdu do CPK poniżej 2 godz. będą natomiast budowy nowych linii do Wrocławia, a także dla połączenia Bydgoszczy i Torunia oraz być może Trójmiasta.

Pytany, czy oznacza to powrót do koncepcji budowy CMK Północ, Merchel odpowiedział, że dla czasu poniżej dwóch godzin do CPK z Trójmiasta - to konieczne.

Według szefa PLK modernizacja istniejących linii zapewniłaby osiągnięcie zakładanych parametrów dla potencjału kilkunastu milionów pasażerów CPK. "Pewnie około 1 tys. - 1,5 tys. (kilometrów - PAP) trzeba by było wybudować nowych linii" - ocenił Merchel. Uściślił, że wśród nowych połączeń potrzebna byłaby też nowa linia Łódź-Warszawa - dedykowana dla ruchu pasażerskiego.

Szef PLK przypomniał, że ze względów m.in. na przepustowości przy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego, pasażerskiego z towarowym, wobec znacznie niższych osiąganych przez ten drugi prędkości. Merchel zaznaczył, że obecne modernizacje linii zapewniają prędkość dla ruchu towarowego na poziomie 120 km/h. Już teraz jednak taka prędkość jest wyzwaniem dla przewoźników towarowych, którzy osiągają dziś 70-80 km/h, czasem do 100 km/h.

Pytany o pieniądze na finansowanie inwestycji kolejowych pod kątem CPK, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel przyznał, że "na ten moment zabudżetowanych wprost ich nie ma". Zadeklarował, że w ramach działań przygotowawczych i wyprzedzających będą prowadzone prace projektowe, Przypomniał przy tym, że np. studia wykonalności zajmują od roku do dwóch lat.

"Musimy wspólnie działać na tym etapie projektowym, by w tym samym czasie wejść (z projektami dotyczącymi CPK i linii kolejowych) z pełną dokumentacją. Oczywiście konieczne jest zabezpieczenie finansowania i metody są różne: albo będziemy korzystać z kolejnej perspektywy (unijnej - PAP) w tej części kolejowej albo trzeba szukać innych źródeł" - wskazał Bittel.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CPK wymusi budowę Kolei Dużych Prędkości w Polsce?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!