CTL Logistic wchodzi na drogę prawną przeciwko PKP Cargo

CTL Logistic wchodzi na drogę prawną przeciwko PKP Cargo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Krzysztofem Niemcem, członkiem Zarządu CTL Logistics i dyrektorem Pionu Rozwoju

19 czerwca 2007 PKP Cargo przerwało podstawianie wagonów z gazem płynnym do przeładunku na terminalu CTL Południe w Podsędkowie. Czy przypadki nie wykonywania przez PKP Cargo usług, które należą do obowiązków tej firmy zdarzało się już wcześniej i jak często?

- Niewykonywanie usług przez PKP CARGO na rzecz przewoźników prywatnych czy też blokowanie realizacji ich przewozów miało miejsce w stosunku do kilku przewoźników prywatnych. W przypadku CTL dotyczyło to głównie zdarzeń na stacjach granicznych i w porcie Gdynia.

Czy takie działania, jak to z 19 czerwca, są Państwa zdaniem, próbą niszczenia prywatnej konkurencji przez PKP Cargo?

- Cechą konkurowania jest rywalizacja dla utrzymania i pozyskania kontraktów a w konsekwencji przewaga nad innymi uczestnikami rynku. Stosowane metody do jej osiągnięcia mają jednak ograniczenia sankcjonowane przepisami prawa.

Od konkurowania jakością, różnorodnością, ceną usługi należy odróżnić działania bezprawne uderzające w innego uczestnika rynku. W ostatnim przypadku, dotyczącym zaprzestania obsługi terminala gazowego CTL w Podsędkowie, mamy do czynienia z tym drugim działaniem.

Oczywiście ograniczanie przez inny podmiot możliwości świadczenia usług przez CTL jest naruszeniem reguł gry na rynku.

Jak reagują przedstawiciele PKP Cargo na wasze protesty i uwagi?

- Wydaje się, że PKP CARGO postawiło sobie za cel przejęcie terminala w Podsędkowie. Stąd kierowane do CTL Południe - właściciela terminala - pisma z oczekiwaniem wydania go.

Przyjęcie takiego celu istotnie utrudniło, a często uniemożliwiało kontakt CTL z PKP CARGO dla wynegocjowania satysfakcjonującego obie strony rozwiązania.

Czy będą Państwo wchodzić na drogę prawną przeciwko praktykom PKP Cargo?

- Tak. Stosowne wnioski złożone zostały do UTK jako regulatora rynku oraz do prokuratury. W trakcie przygotowania są kolejne.

Jakich zmian w przepisach należałoby dokonać, aby uniknąć takich wydarzeń w przyszłości?

- Nie aż tak znaczących. Problem stwarza dysponowanie, przez jednego z licencjonowanych przewoźników - PKP CARGO - częścią infrastruktury kolejowej, dając mu przewagę w zakresie możliwości zestawiania czy rozrządu składów pociągowych, obsługi terminali i punktów ładunkowych, dostępu do urządzeń na stacjach itd. Sprawę rozwiązuje dysponowanie przez PKP PLK infrastrukturą kolejową, zapewniając wszystkim przewoźnikom niedyskryminujący dostęp do niej.

Niezbędne są zmiany czy interpretacje w przepisach, porozumieniach, umowach międzyrządowych w szczególności dotyczące realizowania przewozów przez granice. Dotychczas używane w nich pojęcie "kolej" jest rozumiane przez PKP jako jej przynależne z pełnym dobrodziejstwem z tego wynikającym.

Oczywiście jest to sprzeczne nie tylko z regulacjami unijnymi ale i z ogólnymi przepisami prawa. Zachodzi bowiem sytuacja, w której wydane licencje na realizację przewozów kolejowych mają różną wartość. Te dla spółek z Grupy PKP są uprzywilejowane, natomiast pozostałe skażone są ograniczeniami.

Dostrzega ten problem UE i w ocenie I Pakietu Kolejowego z 2001 roku dokonanej w lutym 2007 sformułowane są wnioski dla wyeliminowania tych dysproporcji.

Konieczne jest uniezależnienie i wyposażenie regulatora rynku kolejowego - UTK - w instrumenty sankcjonujące określone zachowania na rynku. Analogia do regulatora w zakresie telekomunikacji jest oczywista. Samo zagrożenie znaczącymi karami odstraszałoby podmioty, obecne na kolejowym rynku, od zachowań naruszających zasady równości uczestników i konkurencji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CTL Logistic wchodzi na drogę prawną przeciwko PKP Cargo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!