PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cyfryzacja bronią kolei 4.0 w walce z konkurencją autobusową i lotnictwem

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
07-01-2018 07:00 |  aktualizacja: 06-01-2018 21:43
Cyfryzacja bronią kolei 4.0 w walce z konkurencją autobusową i lotnictwem

Cyfryzacja w transporcie kolejowym podąża dwoma torami - obejmuje technologie wspierające transport pasażerski i towarowy oraz sprowadza się do konkretnych aplikacji i zastosowań.

Fot. Siemens

Wprowadzając technologie cyfrowe do kolejnictwa, podnosimy poziom bezpieczeństwa jazdy pociągów i sprawiamy, że nie spóźniają się. Upraszczamy procesy obsługi pasażerów i utrzymania pojazdów, ale także zwiększamy międzynarodową konkurencyjność polskich firm i tworzymy nowe miejsca pracy - mówi Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility w Siemens Polska.

  • Główną korzyścią z czwartej rewolucji przemysłowej jest zwiększenie produktywności, czyli zdolności do wytwarzania takiej samej liczby towarów przy zmniejszonych kosztach produkcyjnych.
  • Cyfryzacja wkroczyła w różnej postaci do kolejnictwa, zarówno w produkcji jak i w kreowaniu przejrzystego systemu komunikacji z klientem.
  • Siemens opatentował np. technologię nakładania przezroczystej powłoki na okna, która pozwala odbierać w pociągu sygnały radiowe z zewnątrz, bez konieczności instalowania specjalnego odbiornika centralnego i budowy sieci wewnątrz pociągu.
Siemens rozpoczyna właśnie budowę autonomicznego - bez udziału maszynistów - systemu transportu osobowego na lotnisku w Bangkoku, łączącego obecny terminal z nowym. Dostarczy dwuczłonowe pociągi wraz z automatycznym systemem sterowania (CBTC).

Pociągi Airval w Bangkoku będą w stanie przewozić do 3590 pasażerów na godzinę nawet w godzinach szczytu. System będzie działał 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Podobne systemy autonomicznego transportu osobowego Siemensa (Val) działają już na paryskich lotniskach: Charles de Gaulle oraz Orly, jak również na lotnisku O'Hare w Chicago, ale obsługują również linie metra w: Lille, Rennes i Toulouse (Francja), w Uijeongbu (Korea Południowa) i w Turynie (Włochy).

Rekomendacje

To tylko fragment przykładów transformacji cyfrowej w komunikacji szynowej. Rozwiązania te wdraża już wiele przedsiębiorstw kolejowych, także z udziałem Siemensa.

Na przykład zarządca infrastruktury kolejowej Network Rail w Wielkiej Brytanii od 2014 roku realizuje projekty z programu ORBIS (Offering Rail Better Information Services). We Francji w celu przyśpieszenia procesu cyfryzacji kolei na początku 2016 roku został opracowany program #DigitalSNCF. Na transformację cyfrową holding Deutsche Bahn planuje przeznaczyć w latach 2017-18 około miliarda euro.

Te inicjatywy i projekty rozpoczęte w różnych krajach mogą posłużyć jako przykład dobrych praktyk dla różnych podmiotów kolejowych w Polsce. Nie chodzi zresztą tylko o kolej.


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

33 133 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

736 248 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP