Czas oszczędności na kolei

Czas oszczędności na kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kolejowi przewoźnicy towarowi wstrzymują inwestycje. Spadają ich przychody, ponieważ coraz więcej towarów trafia do tańszych przewoźników drogowych.

Wszystkie spółki weryfikują plany inwestycyjne, które jeszcze w połowie 2008 roku opiewały na setki milionów złotych - pisze "Rzeczpospolita".

Odwrót towarów z torów na drogi zaczął się już w drugiej połowie ubiegłego roku. W ciągu trzech kwartałów 2008 r. przewoźnicy kolejowi stracili ok. 5 proc. towarów w porównaniu do podobnego okresu 2007 r. Praca przewozowa, która przekłada się na zyski, spadła po trzecim kwartale o 8 pkt proc. A ten rok ma być jeszcze gorszy.

Przewoźnicy prywatni są w lepszej sytuacji niż państwowe PKP Cargo. Ich udziały w rynku nie spadają, tylko rosną w wolniejszym tempie. – W najbliższych miesiącach nie należy spodziewać się wzrostu ilości towarów powierzanych do transportu kolei – prognozuje Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. – Tendencja na rynku jest wyraźnie spadkowa i nic nie zapowiada, by sytuacja mogła się w radykalny sposób zmienić. To dlatego wszyscy uczestnicy rynku, którzy jeszcze rok temu planowali zainwestować w nowy tabor setki milionów złotych, teraz weryfikują plany – dodaje.PCC chce w najbliższym roku pozyskać 100 nowych platform kontenerowych. Będzie je produkować we własnych zakładach. – Innych inwestycji nie planujemy, staramy się jak najefektywniej wykorzystać tabor, który posiadamy – wyjaśnia prezes Olender.

Władze PKP Cargo, wciąż największego przewoźnika na polskich torach, weryfikują wszystkie plany związanie z inwestycjami. Inwestycje w tabor miały się zamknąć kwotą 800 mln zł. Wydatki muszą być jednak dostosowane do warunków, w jakich firma będzie działać w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

– Ten rok będzie dla branży kolejowej zdecydowanie trudniejszy niż miniony – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Kończymy podpisywanie umów na 2009 r. Wstępne deklaracje napawają optymizmem, jednak rzeczywiste sygnały go studzą.

Prezes Cargo zdaje sobie sprawę, że mimo podpisanych umów do realizacji wielu zleceń może nie dojść z powodu braku towaru do transportu. – Załamanie np. na rynku stalowym natychmiast w nas uderza, ponieważ przewozimy sporo rudy, koksu i stali – podsumowuje prezes Balczun.

CTL Logistics nowy plan inwestycyjny opracuje do końca marca. Poprzedni zakładał, że co roku spółka będzie inwestować ok. 300 mln zł. – Wciąż podpisujemy umowy na najbliższe kilkanaście miesięcy. Wszyscy przekładają planowanie wydatków, by zobaczyć, co się będzie działo na rynku oraz jak zareaguje on na kryzys – mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. Dodaje, że na sytuację branży wpłynie m.in. spadek produk-cji przemysłowej. – W drugiej połowie roku powinien ruszyć transport kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg. To powinno nam zrekompensować utratę innych towarów – dodaje Sędzikowski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!