PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czas oszczędności na kolei

Autor: Rzeczpospolita
22-01-2009 04:59

Kolejowi przewoźnicy towarowi wstrzymują inwestycje. Spadają ich przychody, ponieważ coraz więcej towarów trafia do tańszych przewoźników drogowych.

Wszystkie spółki weryfikują plany inwestycyjne, które jeszcze w połowie 2008 roku opiewały na setki milionów złotych - pisze "Rzeczpospolita".
Odwrót towarów z torów na drogi zaczął się już w drugiej połowie ubiegłego roku. W ciągu trzech kwartałów 2008 r. przewoźnicy kolejowi stracili ok. 5 proc. towarów w porównaniu do podobnego okresu 2007 r. Praca przewozowa, która przekłada się na zyski, spadła po trzecim kwartale o 8 pkt proc. A ten rok ma być jeszcze gorszy.

Przewoźnicy prywatni są w lepszej sytuacji niż państwowe PKP Cargo. Ich udziały w rynku nie spadają, tylko rosną w wolniejszym tempie. – W najbliższych miesiącach nie należy spodziewać się wzrostu ilości towarów powierzanych do transportu kolei – prognozuje Mieczysław Olender, prezes PCC Rail. – Tendencja na rynku jest wyraźnie spadkowa i nic nie zapowiada, by sytuacja mogła się w radykalny sposób zmienić. To dlatego wszyscy uczestnicy rynku, którzy jeszcze rok temu planowali zainwestować w nowy tabor setki milionów złotych, teraz weryfikują plany – dodaje.PCC chce w najbliższym roku pozyskać 100 nowych platform kontenerowych. Będzie je produkować we własnych zakładach. – Innych inwestycji nie planujemy, staramy się jak najefektywniej wykorzystać tabor, który posiadamy – wyjaśnia prezes Olender.

Władze PKP Cargo, wciąż największego przewoźnika na polskich torach, weryfikują wszystkie plany związanie z inwestycjami. Inwestycje w tabor miały się zamknąć kwotą 800 mln zł. Wydatki muszą być jednak dostosowane do warunków, w jakich firma będzie działać w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

– Ten rok będzie dla branży kolejowej zdecydowanie trudniejszy niż miniony – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. – Kończymy podpisywanie umów na 2009 r. Wstępne deklaracje napawają optymizmem, jednak rzeczywiste sygnały go studzą.

Prezes Cargo zdaje sobie sprawę, że mimo podpisanych umów do realizacji wielu zleceń może nie dojść z powodu braku towaru do transportu. – Załamanie np. na rynku stalowym natychmiast w nas uderza, ponieważ przewozimy sporo rudy, koksu i stali – podsumowuje prezes Balczun.

CTL Logistics nowy plan inwestycyjny opracuje do końca marca. Poprzedni zakładał, że co roku spółka będzie inwestować ok. 300 mln zł. – Wciąż podpisujemy umowy na najbliższe kilkanaście miesięcy. Wszyscy przekładają planowanie wydatków, by zobaczyć, co się będzie działo na rynku oraz jak zareaguje on na kryzys – mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes CTL Logistics. Dodaje, że na sytuację branży wpłynie m.in. spadek produk-cji przemysłowej. – W drugiej połowie roku powinien ruszyć transport kruszyw wykorzystywanych do budowy dróg. To powinno nam zrekompensować utratę innych towarów – dodaje Sędzikowski.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 527 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP