PKP PLK chce wydać 80 mld zł. Prezes Ireneusz Merchel ma ambitne plany. – Z naszych analiz sięgających 2030 roku wynika, że na budowę nowych odcinków linii kolejowych i poprawę drożności sieci potrzeba ok. 80 mld zł. Rozpoczęliśmy prace przygotowawcze dotyczące realizacji projektów za ok. 30 mld zł w kolejnej perspektywie finansowej – mówi w rozmowie z WNP.pl Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Na jakim etapie znajdują się prace nad ankietą skierowaną do 400 interesariuszy kolei?
- Analizujemy uwagi, jakie otrzymaliśmy od jednej trzeciej adresatów. Duża liczba odpowiedzi nadeszła od samorządów terytorialnych. To dla nas bardzo ważne, bowiem świadczy o zainteresowaniu lokalnych władz koleją. Przyszłe potrzeby transportowe precyzyjnie definiują także przedstawiciele przemysłu, tj. dużych zakładów produkcyjnych, portów, centrów logistycznych, itp.
- W ankiecie padło pytanie o zadania na nową perspektywę finansową 2020-27?
Pamiętajmy też, że linie modernizowane obecnie z użyciem nowych technologii, mogą być eksploatowane przez ponad 30 lat. W przyszłej dekadzie będziemy zatem mówić głównie o utrzymaniu, a nie o modernizacji.
Ale musimy wytyczyć też właśnie nowe zadania, jak np. budowę linii kolejowych. O tego typu uwagi też prosiliśmy w ankiecie.
W dalszej części rozmowy:
- Poznaj wstępne szacunki nakładów inwestycyjnych PKP PLK na lata 2021-27.
- Reaktywacja starych i uruchamianie nowych linii – co planuje zarządca sieci?
- Czego chcą klienci kolei – samorządy, przewoźnicy, firmy. I co z tego wynika.
- Ile kilometrów Kolei Dużych Prędkości w Polsce? Ambitne, ale czy realne.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Czegoś takiego na polskiej kolei jeszcze nie było