Część podejrzanych ws. Kolei Śląskich zwolniona za kaucją

Część podejrzanych ws. Kolei Śląskich zwolniona za kaucją
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

B. prezes i b. wiceprezes Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, podejrzani w śledztwie dotyczącym nieprawidłowości w Kolejach Śląskich, zostali zwolnieni do domu po wpłaceniu kaucji. Ciągle trwają przesłuchania czterech innych podejrzanych.

W poniedziałek na polecenie Prokuratury Okręgowej w Katowicach CBA zatrzymało sześć osób - poza byłymi szefami GPW byli to b. prezes i b. wiceprezes Kolei Śląskich, b. doradca zarządu tej firmy oraz szef firmy dostarczającej Kolejom tabor. Zatrzymania mają związek z nieprawidłowościami dotyczącymi trzech postępowań o udzielenie zamówień publicznych związanych z dostawą taboru kolejowego i związanych z nimi operacjami finansowymi.

Rzeczniczka prokuratury Marta Zawada-Dybek powiedziała we wtorek PAP, że b. szefowie GPW Jarosław K. i Piotr M., podejrzani o działania na szkodę tej firmy i wyrządzenia w niej strat w kwocie ponad 7 mln zł, zostali zwolnieni po wpłaceniu poręczeń majątkowych po 100 tys. zł. Będą też pod dozorem policji. W dalszym czasie trwają czynności z udziałem pozostałych podejrzanych. Prokuratura ma na to czas do rana w środę.

Jak podała w poniedziałek Zawada-Dybek, b. prezes należącej do samorządu wojewódzkiego spółki KŚ Marek W. i jego zastępca Artur N. usłyszeli zarzuty popełnienia czterech przestępstw. W dwóch przypadkach chodzi o udział w zmowie przetargowej, w pozostałych dwóch przypadkach - o działania na szkodę KŚ i wyrządzenie spółce szkody w kwotach odpowiednio 2 mln zł oraz 4 mln zł. Kolejny zatrzymany, który doradzał zarządowi KŚ, jest podejrzany o udział w dwóch zmowach przetargowych.

Sześć zarzutów usłyszał Zbigniew M., prezes firmy Sigma Tabor. W dwóch przypadkach chodzi o udział w zmowie przetargowej, w trzech innych - o oszustwa na szkodę banku oraz spółki Inteko (spółki córki KŚ) na łączną kwotę ok. 25 mln zł. Ostatni zarzut dotyczy przywłaszczenia mienia o wartości 7 mln zł.

Nie wiadomo, czy podejrzani przyznają się do winy. Niewykluczone, że jeszcze we wtorek prokuratura udzieli szerszych informacji.

W poniedziałek prokuratorzy uzupełnili też zarzuty postawione b. prezesowi Inteko Witoldowi W., który do poniedziałku był jedynym podejrzanym w tym śledztwie. Także w tym przypadku chodzi o udział w zmowach przetargowych.

Spółka Inteko miała zbudować dla KŚ system sprzedaży biletów i dostarczyć kilka pociągów. W tym celu m. in. zaciągnęła kredyt poręczony przez inną spółkę należącą do samorządu wojewódzkiego - GPW. Wcześniej W. był podejrzany o przywłaszczenie czterech pociągów. Zdaniem prokuratury Inteko rozporządzało nimi bezprawnie, bo były one zabezpieczeniem kredytu poręczonego przez GPW.

Śledztwo w sprawie nieprawidłowości w Kolejach Śląskich toczy się od marca 2013 r., po doniesieniu marszałka woj. śląskiego Mirosława Sekuły. Składając zawiadomienie, marszałek zarzucał poprzedniemu zarządowi KŚ nadużycie uprawnień i niedopełnienie obowiązków oraz wyrządzenie szkody majątkowej zarówno spółce, jak i samorządowi województwa. Według Sekuły kłopoty finansowe KŚ, szczególnie te z grudnia 2012 r., były spowodowane niewłaściwym działaniem zarządu i zaciąganiem przez niego zobowiązań finansowych, do których nie miał uprawnień.

W efekcie chaosu na śląskich torach, do którego doszło w grudniu 2012 r., po przejęciu przez KŚ pasażerskich połączeń regionalnych, stanowisko stracił m.in. prezes Marek W. - kiedy wyszło na jaw, że zataił fakt trwania wytoczonego mu procesu dotyczącego działania na szkodę spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa, którą kierował ponad 10 lat wcześniej. W związku z sytuacją na kolei do dymisji podał się marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Po olbrzymich problemach finansowych spółki w połowie kwietnia samorząd woj. śląskiego ogłosił, że proces ratowania KŚ został zakończony. Przewoźnik przestał przynosić straty, I kwartał zamknął zyskiem na poziomie 500 tys. zł. Obecne władze spółki oceniły, że sytuacja finansowa przewoźnika jest dobra.

Koleje Śląskie rocznie przewożą ok. 16 mln pasażerów, a ich roczny budżet zamyka się w kwocie ok. 225 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Część podejrzanych ws. Kolei Śląskich zwolniona za kaucją

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!