XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Część posłów przeciwna możliwości bankructwa spółek kolejowych

Część posłów przeciwna możliwości bankructwa spółek kolejowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kluby parlamentarne PiS, SLD i PJN chcą odrzucenia rządowych projektów ustaw, które umożliwiają spółkom kolejowym - PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozom Regionalnym - ogłoszenie upadłości. Kluby PO i PSL uważają, że projekty są warte rozpatrzenia.

Zgodnie z obowiązującym prawem, kolejowe spółki przewozowe, które powstały na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, czyli PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozy Regionalne, nie mogą ogłosić upadłości. Ten stan rzeczy mają zmienić rządowe projekty nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, prawa upadłościowego i naprawczego oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Kierując projekty do Sejmu, rząd argumentował, że uwzględniają one unijne wytyczne, dotyczące pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych z 2008 r. - według Brukseli, obecnie obowiązujące w Polsce przepisy przyznają przedsiębiorstwom kolejowym nieograniczone gwarancje państwowe.

Rządowe pomysły zostały negatywnie zaopiniowane przez połączone sejmowe komisje infrastruktury i skarbu. Podczas wtorkowej debaty na posiedzeniu plenarnym, posłowie przedstawiający stanowiska klubów PiS, SLD i PJN wykazywali, że uchwalenie tych zmian utrudniłoby i tak niełatwą sytuację spółek kolejowych i tylko pogłębiłoby bałagan, panujący na polskiej kolei od wprowadzenia w połowie grudnia nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów. Posłowie PO i PSL tłumaczyli, że uniemożliwienie upadłości spółkom kolejowym jest traktowane w UE jako niedozwolona pomoc publiczna, więc projekty są warte rozpatrzenia.

Wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej Andrzej Massel powiedział, że niezależnie od tego, czy projekt będzie odrzucony przez Sejm, czy przyjęty, to i tak sytuacja na kolei nie poprawi się od razu. Pytany przez posłów, jak chce przywrócić zaufanie pasażerów do kolei powiedział "przede wszystkim mówić prawdę".

Wiceminister przypomniał, że kolejna większa korekta rozkładu jazdy wejdzie w życie 1 marca, ale wcześniej pasażerowie muszą się przygotować na zmiany w kursowaniu pociągów na linii Warszawa - Gdynia od 9 stycznia, spowodowane remontem tej linii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Część posłów przeciwna możliwości bankructwa spółek kolejowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!