Czeski Leo Express może mieć problem z wjechaniem na polskie tory

Czeski Leo Express może mieć problem z wjechaniem na polskie tory
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express nie złożył jeszcze wszystkich dokumentów, niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wjazd na polskie tory - ustaliła PAP. Przez to może mieć problem z uzyskaniem pozwoleń potrzebnych do wożenia pasażerów w naszym kraju.

Leo Express chce jeździć na liniach Warszawa - Poznań - Szczecin, Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice - Gliwice. Przewoźnik złożył wnioski u zarządcy polskiej infrastruktury kolejowej o przydzielenie tych tras razem z polskim partnerem - firmą Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA). Mieliby oni zacząć wozić pasażerów do wejścia w życie rozkładu jazdy 2013/2014, czyli tego, który zacznie obowiązywać w drugą niedzielę grudnia br.

Jak dowiedziała się PAP, problem jednak w tym, że wnioski te są niekompletne. Przykładowo: DLA nie ma odpowiedniego certyfikatu bezpieczeństwa, który uprawniałby przewoźnika do wykonywania przewozów w tak szerokim zakresie. Ponadto firma powinna uzyskać tzw. decyzję otwartego dostępu, wymaganą przez ustawę o transporcie kolejowym. Powinna ją mieć, ponieważ od 2009 r. nie świadczy regularnych przewozów kolejowych, a tylko okazjonalne. W związku z tym zarządca infrastruktury nie ma podstaw, by zezwolić przewoźnikowi wjechać na polskie tory.

Zarządca polskiej infrastruktury zapewnia jednak, że niezwłocznie rozpatrzy wnioski o przydział tras - o ile DLA spełni określone prawem wymogi i uzupełni wnioski.

"PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniają linie kolejowe przewoźnikom na zasadzie równego ich traktowania. Ubieganie się o prowadzenie przewozów pasażerskich przez przewoźnika Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. będzie możliwe po spełnieniu odpowiednich regulacji zawartych w przepisach" - powiedział PAP rzecznik PKP PLK Robert Kuczyński.

PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają polską infrastrukturą kolejową i udostępniają linie kolejowe przewoźnikom. Obecnie licencje na kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe wydane przez Urząd Transportu Kolejowego posiada ponad stu przewoźników. PKP PLK mają zawarte umowy z ponad 70 podmiotami wykonującymi przewozy, w tym ze spółką Arriva wchodzącą w skład Deutsche Bahn.

Leo Ekspress a.s. to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku. W listopadzie 2012 roku miały się rozpocząć testy na 364-kilometrowej trasie Praga - Bogumin, ale ze względu na brak wszystkich dokumentów przewozy rozpoczęto z kilkudniowym opóźnieniem.

Leo Express wozi pasażerów na trasie Karviná - Ostrawa - Olomouc (Ołomuniec) - Praga w Czechach. Każdego dnia na tej trasie obsługuje 16 połączeń.

Trasy, po których przewoźnik chce jeździć w Polsce, to domena głównie państwowego przewoźnika PKP Intercity. Prezes spółki Janusz Malinowski mówił w kwietniu dziennikarzom, że PKP Intercity przygotowuje się do konkurowania z nowym graczem na rynku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czeski Leo Express może mieć problem z wjechaniem na polskie tory

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!