Częstochowa. Pięć osób z zarzutami ws. budowy węzła dróg nr 1 i 46

Częstochowa. Pięć osób z zarzutami ws. budowy węzła dróg nr 1 i 46
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chodzi o inwestycję realizowaną przez samorząd Częstochowy w latach 2012-2014. W jej efekcie, w północnej części miasta powstał bezkolizyjny węzeł łączący drogę krajową nr 1 z drogą nr 46.

  • Pięć osób usłyszało zarzuty w śledztwie dotyczącym oszustw i korupcji przy realizacji unijnego projektu budowy bezkolizyjnego węzła dróg nr 1 i 46.
  • Inwestor – samorząd miasta – poniósł w ich efekcie szkodę na kwotę blisko 3 mln zł – podała częstochowska prokuratura.

Podstawą robót była warta ok. 65 mln zł umowa samorządu z firmą Bilfinger Berger Budownictwo.

Śledztwo w sprawie nieprawidłowości przy tej inwestycji prowadzi Centralne Biuro Antykorupcyjne. Jak poinformował w piątek prok. Tomasz Ozimek z nadzorującej je Prokuratury Okręgowej w Częstochowie, trwające od 2015 r. postępowanie dotyczy oszustw i przestępstw korupcyjnych.

Według przedstawiciela prokuratury w czwartek zarzuty w tej sprawie przedstawiono łącznie pięciu osobom.

Część z nich dotyczy oszustw na szkodę miasta - wykonawca miał zawyżać w protokołach przysługujące mu wynagrodzenie poprzez podawanie ilości robót przekraczających faktyczne wykonanie. Oszustwo polegało również na użyciu materiałów gorszej jakości, niż wynikało to z umowy.

- Ze wstępnych ustaleń wynika, że na skutek działań podejrzanych, miasto Częstochowa mogło ponieść szkodę w wysokości 2,9 mln zł - wskazał prok. Ozimek.

Drugi zarzut - korupcyjny - dotyczy wręczenia co najmniej 200 tys. zł korzyści majątkowej wynajętemu przez miasto inżynierowi kontraktu. W zamian za łapówkę inżynier kontraktu akceptował zawyżone wynagrodzenie wykonawcy.

Wobec wszystkich zatrzymanych prokurator skierował do sądu wnioski o tymczasowe aresztowanie, kierując się obawą matactwa i grożącą surową karą.

Nowy węzeł dróg nr 1 i 46 został oddany do użytku na początku października 2014 r. Zaproponowane w przetargu na jego zaprojektowanie oraz wykonanie ceny okazały się znacznie niższe, niż opiewająca na 175 mln zł pierwotna wycena inwestora. Unijna dotacja pokryła 85 proc. kosztów inwestycji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Częstochowa. Pięć osób z zarzutami ws. budowy węzła dróg nr 1 i 46

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!