Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1

Autor: PAP
20-07-2017 20:19
Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1
fot. PTWP

Samorząd Częstochowy chce przebudować korkujące się dziś skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 w południowej części miasta. W trudnym terenie miałby tam powstać bezkolizyjny węzeł. Na razie zamówiona ma zostać dokumentacja umożliwiająca m.in. starania o zewnętrzną dotację.

Chodzi o najbardziej korkujące się obecnie w tym mieście jednopoziomowe skrzyżowanie "jedynki" (w Częstochowie to Aleja Wojska Polskiego) - z drogą nr 46 (ul. Bugajska) odchodzącą od głównej arterii na wschód, w kierunku Szczekocin.
Główne trudności rozważanej przebudowy tego miejsca wiążą się z trudnym terenem: niewielką ilością miejsca, a także bliskością rzeki Warty oraz linii kolejowej nr 1 Warszawa-Katowice (tzw. Wiedenki). Droga nr 46 przekracza tam Wartę mostem i nieco dalej tory kolejowe - przejazdem ze szlabanami.

W ostatnich latach władze miasta - wobec tych trudnych uwarunkowań - sygnalizowały potrzebę kompleksowej przebudowy układu komunikacyjnego w całym tym rejonie, wraz z budową nowego wiaduktu drogi nr 46 nad linią kolejową do Katowic (przy potrzebnej decyzji zarządcy kolejowej infrastruktury), a także budową nowego mostu na Warcie.

W czwartek spółka PKP PLK podała, podpisując umowę na modernizację linii nr 1 między Częstochową i Zawierciem, że prace obejmą również budowę nowego wiaduktu drogi nr 46 nad torami.

W tym kontekście rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik zapewnił PAP, że kolejowa inwestycja jest skoordynowana z planami miasta, które jest "przed ogłoszeniem przetargu" na przygotowanie tzw. programu funkcjonalno-użytkowego dla węzła.

Chodzi o opracowanie opisujące przyszłe zamówienie dotyczące zaprojektowania i wykonania robót budowlanych. Określa wymagania i oczekiwania zamawiającego i jest podstawą dla ustalania planowanych kosztów projektowania i robót budowlanych.

Jak wyjaśnił Hasik dokumentacja ta pozwoli na ewentualne przygotowanie wniosku o zewnętrzne środki i zwiększy szansę na ich uzyskanie. "Temat dofinansowania, które jest konieczne do realizacji, jest wciąż otwarty" - zastrzegł rzecznik miejskiej spółki.

Podkreślił, że miasto poszukuje możliwości i źródeł dofinansowania wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa - przychylnym realizacji tego zadania. Prezydent Częstochowy już dwukrotnie był w tej sprawie w ministerstwie, wraz z częstochowskimi parlamentarzystami i przedstawicielami MZDiT. Obecnie rozważane są dwa warianty inwestycji - każdy wstępne szacowany na ok. 130 mln zł.

Hasik zasygnalizował przy tym, że PLK zadeklarowały budowę mostu nad infrastrukturą kolejową na swój koszt (za ok. 10 mln zł) i likwidację istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego. W jego miejsce miałby powstać rodzaj przejścia podziemnego - umożliwiającego także przejazd rowerzystom.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP