Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy alkoblokady poprawią bezpieczeństwo na drogach?

Autor: PAP
09-03-2014 08:28

Nakładanie na pijanych kierowców obowiązku wyposażania aut w urządzenia wyłączające zapłon - jeśli zawartość alkoholu w powietrzu wydychanym przez kierowcę przekracza dopuszczalny poziom - przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa - oceniają eksperci, z którymi rozmawiała PAP.

Według medialnych doniesień Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju chce, by wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie było obowiązku wożenia alkomatów w każdym aucie. Zamiast tego kierowca złapany na prowadzeniu po alkoholu ma mieć obowiązek zamontowania w aucie, na własny koszt, tzw. alcolock.
"Pomysł stosowania alkotestów jest w dalszym ciągu rozważany. Na początku przyszłego tygodnia zespół roboczy przy Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawi rekomendacje dotyczące testerów alkoholu w wydychanym powietrzu, alkomatów, a także blokad alkoholowych. Badane są doświadczenia innych krajów ze stosowania tych rozwiązań, zarówno w przypadku indywidualnych kierowców, jak i w transporcie zbiorowym" - poinformował PAP rzecznik MIR Piotr Popa.

Insp. Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przypomniał w rozmowie z PAP, że urządzenie blokujące zapłon zostało opracowane w latach 60. ubiegłego wieku w USA. "Jestem przekonany, że to kwestia krótkiego czasu, kiedy producenci wprowadzą takie urządzenie jako element wyposażenia obowiązkowego samochodów" - powiedział Konkolewski.

Średni koszt urządzenia to kilka tysięcy złotych. Zdaniem eksperta ważne jest to, aby nie były one drogie i żeby można je było powszechnie stosować. "Przeciętny Polak ma do dyspozycji auto co najmniej 15-letnie. Rodzi się też pytanie, czy konstrukcje samochodów wyprodukowanych wiele lat temu są przystosowane i czy będzie można te auta w praktyce dostosować do tego typu blokad" - powiedział policjant.

"To jest dobra, racjonalna propozycja, idąca w dobrym kierunku. Im więcej takich instrumentów, które będą stanowiły pewną zaporę dla tych, co po kilku głębszych zechcą wsiąść do samochodu, tym lepiej" - powiedział Konkolewski.

Pomysł popiera także prezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego Bartłomiej Morzycki. W rozmowie z PAP podkreślił, że wdrożenie tego pomysłu zależy od szczegółowych rozwiązań prawnych i technicznych. "W taką blokadę wyposaża się konkretny pojazd, a sankcja byłaby orzeczona wobec konkretnego kierowcy. Jaka jest pewność, że ten konkretny kierowca będzie kierował tym konkretnym pojazdem, a nie innym, należącym np. do kolegi czy z wypożyczalni?" - zastanawiał się Morzycki.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP