Komitet Bezpieczeństwa na Morzu, Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), należącej do struktur ONZ, wzywa państwa członkowskie tej organizacji do przesunięcia o 3 miesiące wejścia w życie przepisów o ważeniu kontenerów w żegludze morskiej (VGM - verified gross mass).
Obecnie komitet IMO wzywa w okólniku do „praktycznego i pragmatycznego” stosowania VGM przez pierwsze trzy miesiące, aby przepisy definitywnie egzekwować od 1 października br.
Propozycję tę uzasadnia się problemami w transshipmencie (tranzycie ładunków drogą morską, z portów hubów do mniejszych) oraz w wymianie dokumentacji i komunikowaniu się spedytorów.
W założeniu, ważenie kontenerów ma zapobiec praktyce ich przeładowywania oraz – co jest istotą problemu – nie informowania o tym przewoźnika. Nadmierna waga łączna kontenerów była w przeszłości przyczyną kilku wypadków statków, w tym przełamania się podczas sztormu lub problemów z ich prowadzeniem.
Przeładowanie kontenerów niesie też problem dla transportu drogowego, bowiem przekraczany jest dopuszczalny nacisk na oś ciężarówek i niszczone są drogi.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Czy będzie przesunięcie przepisów VGM?