XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Czy kolej dogoni konkurencję?

Czy kolej dogoni konkurencję?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Koleje towarowe narzekają na skomplikowany tryb dopuszczania taboru do ruchu, fatalny stan infrastruktury, anachroniczne umowy międzynarodowe oraz wysokie koszty dostępu do torów.

Branża coraz dotkliwiej odczuwa skutki dwuletniej wojny cenowej prowadzonej na dwóch frontach - pisze "Dziennik". Wyczerpujące batalie o każdego klienta doprowadziły przewoźników prywatnych i PKP Cargo do drastycznego zaniżenia rentowności przewozów. Obecne marże są bliskie zeru. Operatorzy już dziś mówią o braku środków na dalszy rozwój.

Jak na złość wyhamował dodatkowo rynek kolejowy. O tym, że 2008 rok będzie ciężki, świadczą tegoroczne prognozy przewozowe. Najważniejsi gracze będą szczęśliwi, jeżeli uda im się utrzymać wyniki przewozowe na ubiegłorocznym poziomie.

Możliwe problemy z dynamiką wzrostu przewozów sygnalizuje nie tylko PKP Cargo, ale też prywatne koleje, takie jak CTL. Firma w ubiegłym roku wykonała pracę przewozową na poziomie 4,06 mln tkm. To wynik o 19 proc. lepszy od notowanego w roku 2006, ale jak twierdzi Krzysztof Niemiec, wiceprezes CTL, trudno go będzie powtórzyć.

- Z załamaniem rynku towarowych przewozów kolejowych mieliśmy do czynienie już w 2007 roku. Odnotowany wtedy wzrost pracy przewozowej zaledwie o 0,2 proc., przy szybko rozwijających się przewozach drogowych i wzroście gospodarczym dostarczającym dodatkowe ładunki do przewiezienia, spowodował funkcjonalne błędy w systemie kolejowym - twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Do najważniejszych przeszkód w prowadzeniu biznesu zalicza się m.in. skomplikowany tryb dopuszczania taboru do ruchu, fatalny stan infrastruktury kolejowej w Polsce, anachroniczne umowy międzynarodowe blikujące prywatnym liniom operacje międzynarodowe oraz wysokie koszty dostępu do torów. W latach 2007 i 2008 PKP PLK, które zarządzają kolejową infrastrukturą, zwiększyły stawki dostępu średnio o 15 proc. rocznie. - Obecne stawki należą do najwyższych w UE. W zamian za tak drogą usługę państwo nie jest w stanie zadbać o dobry stan techniczny linii zapewniający przyzwoitą prędkość przejazdu pociągów - dodaje Furgalski.

Obecnie pociągi towarowe kursują po polskich torach ze średnią prędkością 23 km/h, a to na pewno nie jest szybkość konkurencyjna do przejazdów po polskich drogach. Jednak za wysokie stawki trudno winić wyłącznie PKP PLK zawiadujące infrastrukturą kolejową w Polsce.

- PLK mają problemy z utrzymaniem płynności finansowej i zapewnieniem wkładu własnego do dużych inwestycji z udziałem środków unijnych. Państwowemu zarządcy brakuje środków na utrzymanie linii, zwłaszcza tych z przewagą ruchu towarowego - stwierdza Adrian Furgalski.

Potrzebna jest więc dodatkowa pomoc państwa. Bez zwiększenia dotacji budżetowej na ten cel do 1,5 mld zł będziemy mieć do czynienia z dalszym pogorszeniem stanu infrastruktury, a być może nawet z recesją w przewozach towarowych. Taka sytuacja może doprowadzić w krótkim czasie do zaprzepaszczenia zmian, do jakich w ciągu ostatnich kilku lat doszło w Polsce. Od 2004 roku, gdy zliberalizowano krajowe przewozy towarowe, polski rynek kolejowy wszedł do ścisłej europejskiej czołówki pod względem konkurencyjności. Niekwestionowanym liderem pozostaje PKP Cargo, ale w tym czasie kilkanaście kolei prywatnych udało się przejąć już blisko 20 proc. rynku. W sąsiednich Niemczech ten wskaźnik wynosi 10 proc., a w Czechach 6 proc. Największymi prywatnymi firmami kolejowymi w Polsce są: CTL, PCC, PTK Holding oraz Lotos Koleje.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy kolej dogoni konkurencję?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!