Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy PKP zdołają zarobić na euro?

Autor: Gazeta Wyborcza
20-03-2008 15:13

Podczas piłkarskich mistrzostw świata w 2006 r. niemiecka kolej transportowała dziennie 5,5 mln osób. Oznaczało to codziennie 600 tys. dodatkowych pasażerów w transporcie dalekobieżnym i lokalnym oraz łącznie prawie 19 mln podczas całego miesiąca mistrzostw.

Oczekuje się, że w 2012 r. do Polski przyjedzie ponad 21 mln turystów, z czego duża część w czasie piłkarskich mistrzostw Europy. Kibice i turyści będą chcieli dostać się na mecze i wydarzenia towarzyszące - pisze "Gazeta Wyborcza".
Narodowa kolej zza zachodniej granicy wykorzystała szansę, jaką była wielka impreza sportowa. Warto bliżej przyjrzeć się podejmowanym przez nią działaniom i zastanowić się, jak przekuć niemieckie doświadczenie na nasz grunt.

Oczywiście przed mistrzostwami na pierwszym planie znajdują się inwestycje w infrastrukturę. Aby zapewnić odpowiedni poziom podróży podczas Euro 2012, PKP planuje chce zainwestować 6,7 mld euro w budowę i modernizację infrastruktury.

Biorąc pod uwagę dystans dzielący nasz transport kolejowy od standardów zachodnich, w Polsce w większym stopniu niż w Niemczech sukces kolei będzie zależał od punktualnego ukończenia tych inwestycji. Dotyczy to przede wszystkim przyspieszenia połączeń między miastami - gospodarzami meczów, budowy linii kolejowych między lotniskami i centrami miast oraz unowocześnienia połączeń kolejowych z Ukrainą.

Aby obsłużyć dodatkowy ruch pasażerski podczas Euro 2012, potrzebne jest także odnowienie dworców, najlepiej we współpracy z samorządami, przede wszystkim w miastach, gdzie odbywać się będą mecze, oraz zakup nowego taboru. W przeciwieństwie do inwestycji w stadiony czy hotele, powstała w ten sposób nowa infrastruktura z pewnością będzie wykorzystywana także po zakończeniu mistrzostw.

Dla porównania w Niemczech wysiłki Deutsche Bahn skupiały się w większym stopniu na modernizacji połączeń i rewitalizacji dworców niż na ich budowie od podstaw. Wyremontowano połączenia między 12 miastami, w których odbywały się mecze, oraz wiele połączeń lokalnych.

Dzięki remontom i budowie dworców niemiecki przewoźnik zapewnił sobie rozgłos medialny. Część turystów wybrała podróż koleją tylko po to, aby obejrzeć otwarty tuż przed mistrzostwami, zwieńczony ogromnym szklanym dachem nowy dworzec główny w Berlinie. Podobnie rzecz miała się z dworcem w Kolonii, gdzie turyści tłoczyli się pod freskiem przedstawiającym gwiazdy współczesnego futbolu, a nawiązującym do malowidła z Kaplicy Sykstyńskiej. Dworce kolejowe stały się w czasie mistrzostw miejscami spotkań i atrakcjami turystycznymi jednocześnie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 681 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP