PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy polskie porty odebrały ładunek Hamburgowi?

Autor: wnp.pl (PS)
10-02-2016 19:43
Czy polskie porty odebrały ładunek Hamburgowi?

Port Morski Gdańsk

fot. mat. pras.

Port handlowy w Hamburgu przeładował w 2015 roku 137,8 mln ton towarów, o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej (145,7 mln ton), informuje zarząd.

Głównym powodem był duży spadek obrotów drobnicy w kontenerach, której przeładowano 8,8 mln TEU, o 9,3 proc. mniej rdr (9,73 mln TEU w 2014 r.). Ilość ta przekłada się na 90,6 mln ton.
Towarów masowych port Hamburg przeładował w ub.r. 45,5 mln ton (+5,8 proc.), w tym 22,3 mln ton ładunków suchych (+9,2 proc.), 14 mln ton paliw płynnych (-2,6 proc.) i 9,2 mln ton rolnych (+12,4 proc.).

Pozostałych towarów przeładowano 1,72 mln ton, o 14,1 proc. mniej rdr.

Głównym powodem spadku obrotów drobnicy w kontenerach było osłabienie rozwoju tempa gospodarki chińskiej oraz recesja na rynku rosyjskim. Choć obroty drobnicy z krajami Azji Północnej (Chiny i Korea) były nadal największe w tej grupie towarów (3,16 mln TEU), to spadły o 13,8 proc. rdr. Drugą pozycję w obrotach drobnicą portu Hamburg utrzymał region bałtycki (1,8 mln TEU), choć były one mniejsze o 22,6 proc. – w tym o 34,4 proc. mniejsze z Rosją (430 tys. TEU).

Ale najbardziej zmalały przeładunki towarów w kontenerach w Hamburgu do/z Polski – o 39,8 proc. i wyniosły 240 tys. TEU. Zarząd tego nie wyjaśnia lecz można zakładać, że były dwa powody: spadek transhipmentu (tranzytu morskiego) do Rosji via porty polskie oraz przejęcie części towarów w handlu zagranicznym Polski przez krajowe porty morskie.

Przypomnijmy, że największy w Polsce port z dwoma terminalami kontenerowymi – w Gdańsku, przeładował w ub. r. o 5,2 proc. więcej drobnicy w kontenerach (liczonej wagowo), ale o 10 proc. mniej liczonej w TEU, a port w Gdyni zanotował jej spadek o 18,2 proc. (w TEU).

Skutek mniejszych w 2015 roku obrotów drobnicą w porcie Hamburg jest taki, że spadł on na trzecią pozycję wśród największych w Europie kontenerowych, za Rotterdamem (12,23 mln TEU, spadek o 0,5 proc. rdr) i Antwerpią (9,65 mln TEU, wzrost o 7,5 proc.), a przed Bremen i Bremenhafen (5,59 mln TEU, -3,6 proc.)  oraz Le Havre (2,56 mln, bez zmian).

Ogółem też, na transhipment z Hamburga przypadło 36,6 proc. przeładowanej drobnicy w kontenerach. Spośród 5,6 mln TEU przewiezionych drogą lądową, na samochody przypadło 56,7 proc. ładunku (liczonego w TEU), na kolej – 41 proc., a na barki – 2,3 proc.

Zarząd portu w Hamburgu podkreśla, że ma najlepszą strukturę transportu modalnego wśród największych portów europejskich.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


59 333 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 297 588 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 780 680 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP