PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy potrzebne jest nowe lotnisko centralne?

Autor: Rzeczpospolita
03-04-2008 08:56

Na takie lotnisko trzeba patrzeć przede wszystkim jako na kluczowe ogniwo systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej połączone z siecią autostrad i szybką koleją. Tylko czy taki port jest nam potrzebny?

Z nowym lotniskiem centralnym wiąże się kwestia stworzenia dobrej siatki połączeń. Ta zależy od narodowego przewoźnika, czyli LOT - pisze "Rzeczpospolita".
Sytuacja firmy (niech nas nie zmylą rzekomo rewelacyjne wyniki finansowe za rok ubiegły) nie jest najlepsza. Przewoźnik szybko traci rynek. Czy dysponując prawie 60 samolotami, można stworzyć atrakcyjną siatkę połączeń i zagospodarować przynajmniej połowę lotów z lotniska, którego przepustowość liczona jest na 70 mln pasażerów? Inaczej się nie spłaci. Czy bez znaczenia pozostaje fakt, że w aliansie Star, do którego należy LOT, takich portów jest już dużo, choćby Monachium czy Wiedeń? Berlin buduje jedno wielkie lotnisko.

Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju lotnictwa cywilnego, jesteśmy jednym ze światowych liderów. W 2007 r. na stołecznym Okęciu odprawiono po raz pierwszy w historii mniej niż połowę wszystkich w Polsce pasażerów. Traci Warszawa, ale błyskawicznie rozwijają się porty regionalne. Statystyczny Kowalski, odkąd weszliśmy do UE, ma nie tylko tańsze dzięki konkurencji bilety, ale i bliżej dzięki pobliskiemu lotnisku do większości popularnych portów lotniczych. Po co więc zawracać decentralizację i kazać Polakowi, tak jak w zamierzchłych czasach, najpierw przylecieć do Warszawy, by dopiero stąd mógł kontynuować podróż do portu docelowego?

Nowy centralny port lotniczy to zagrożenie dla lotnisk regionalnych. Zmniejszy atrakcyjność Łodzi, katowickich Pyrzowic czy Bydgoszczy, do której dopiero co wszedł zagraniczny inwestor. Przejęcie potoków ruchu z innych lotnisk byłoby wynikiem polityki taryfowej, atrakcyjniejsza siatka połączeń w takim porcie jest bezsprzeczna, ale pytanie, skąd brać środki na spłatę kosztów budowy i utrzymanie lotniska?

Nowy port oznaczałby w konsekwencji także likwidację Okęcia, gdyż stolica nie będzie w stanie utrzymać dwóch dużych portów plus regionalnego lotniska w Modlinie. Po co więc wpakowaliśmy teraz prawie 250 mln dol. w budowę Terminalu 2? Budowa drugiego centralnego lotniska oznacza wyzwanie w zakresie finansowania przedsięwzięcia. To co najmniej 20 mld zł.

Czy nie lepiej pozwolić się rozwijać portom regionalnym i usunąć bariery, choćby związane z własnością gruntów? Czy nie wykorzystać atutu położenia Okęcia blisko centrum i zwiększyć ilość operacji na nim? Niekoniecznie przez budowę kolejnego pasa. Znane są przecież lotniska obsługujące rocznie 30 mln pasażerów tylko na jednym pasie. Samoloty będą cichsze, a droga lądowania nie musi przebiegać nad osiedlami.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 443 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.