Czy Przewozy Regionalne przetrwają do 2011 r?

Czy Przewozy Regionalne przetrwają do 2011 r?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zablokowane przez komornika konta i blisko 400 mln zł zobowiązań wobec spółek grupy PKP. O krytycznej sytuacji samorządowej spółki Przewozy Regionalne rozmawiamy z jej prezesem Tomaszem Moraczewskim.

Panie prezesie jak pan sobie zamierza poradzić w tej trudnej sytuacji?

- Ja nie jestem sam, jest zarząd, jest rada nadzorcza i wspólnie postaramy się w tym trudnym z gospodarczego punktu widzenia okresie radzić i myślę, że pasażerowie nie odczuwają pewnej grozy sytuacji

Pasażerowie nie odczuwają, ale doniesienia o potężnych długach Przewozów Regionalnych są niepokojące. Jak pan zamierza to spłacić?

- Trwają negocjacje, które mogą być sfinalizowane w przyszłym tygodniu i jest duża szansa, że tak się stanie

Ale jak?

- Proszę pamiętać, że od 9 października mamy zajęte konta. My na te pieniądze patrzymy przez szybkę, one są na kontach ale nie możemy nic z nimi zrobić. Stanowią one zabezpieczenie w postępowaniu nakazowym, nie egzekucja.

Nie jest powiedziane, że my jesteśmy takie pieniądze komukolwiek winni. Sąd zabezpieczył środki poprzez działania komornika na rzecz ewentualnych roszczeń wierzycieli.

Ile jesteście dokładnie winni spółce PKP Inter City?

- Nie chciałbym się przywiązywać do jakichś konkretnych kwot. Po zawarciu porozumień z wierzycielami i odblokowaniu kont część środków na pewno przeznaczymy na spłatę zadłużenia wobec Inter City.

Czy te zamrożone na kontach środki to jest wystarczająca kwota by zaspokoić wszystkie roszczenia jakie wobec was są wysuwane?

- Oczywiście, że nie, ale kwota ,która jest doprowadza do poziomu akceptowalnego przez pozostałe podmioty.

PKP zwleka z wniesieniem aportem nieruchomości, które w tej chwili od niego dzierżawicie, czy odbiera pan to w kategoriach złej woli?

- Nie chcę tego oceniać, wydaje mi się, że czas prawie roku jaki minął od zawarcia porozumienia w tej sprawie na przygotowanie 31 nieruchomości był wystarczający. Ustawa o komercjalizacji była uchwalona w 2000 r. czyli od 2001 r. powinny być przygotowywane te nieruchomości.

Zgodnie z a artykułem 17 tej ustawy wszystkie spółki powstałe na bazie PKP mają zostać wyposażone w majątek niezbędny do działalności. Nie chcę powiedzieć, że to jest zła wola natomiast okres, w którym trwa przygotowanie należności aportowej jest bardzo długi.

A czy to nie jest tak, że zaczął pan wojnę z Inter City wprowadzając pociągi Inter Regio?

- Słowo walka jest moim zdaniem nie na miejscu dlatego, że oferta Inter Regio wchodziła dopiero w wakacje, kiedy już część pociągów pospiesznych była likwidowana.

Po drugie oferta IR uzupełnia ruch regionalny. Te pociągi są skomunikowane, funkcjonuje wiele zależności taryfowych, promocji, one są po prostu ze sobą powiązane.

Jaka jest przyszłość usługi IR?

- W nowym rozkładzie – w grudniu - pojawi się 71 pociągów Inter Regio.

Czy w 2010 r. będziemy świadkami upadłości spółki Przewozy Regionalne?

- O upadłości Przewozów Regionalnych można mówić od 2000 r. Spółka od początku wypełniała kryteria do upadłości. Rada nadzorcza zobowiązała zarząd spółki aby przygotował wniosek o upadłość aby sprawdzić jakie są możliwości kodeksowe, bo jest spór prawniczy o to czy spółka powstała na bazie ustawy może upaść czy nie.

Za pół roku ta bariera zniknie.

- Może tak być. W dyskusji o niemożności przekazania przez PKP nieruchomości do Przewozów Regionalnych pojawił się argument, że nie wnosi się aportu do spółki zagrożonej upadłością.

Pięć jedynych nieruchomości, które otrzymały od PKP SA w zeszłym roku, zostało wniesionych w chwili gdy spółka miała 2,5 mld zł zadłużenia, więc na pewno była w dużo gorszej sytuacji. Wtedy to jakoś nikomu nie przeszkadzało, a teraz przeszkadza, no to wnioski trzeba sobie samemu wyciągnąć.

Jaki jest teraz poziom zadłużenia?

To prawie 400 mln zł zobowiązań wobec spółek grupy PKP.

Jakiego typu porozumienia zamierza pan zawierać z wierzycielami? Będzie ich pan prosił o umorzenie części długów?

- Nie, będziemy zawierać porozumienia aby rozłożyć nasze należności w czasie. Naszymi głównymi wierzycielami są obecnie PKP Inter City, PKP Linie Kolejowe, PKP SA i PKP Energetyka.

Czy może pan zapewnić samorządowców, że w roku 2010 Przewozy Regionalne nie upadną?

- Jeżeli będą przesłanki do złożenia wniosku o upadłość, to zarząd działając zgodnie z przepisami taki wniosek złoży.

A jak pan myśli?

- Ja jestem dobrej myśli, bo pomimo pewnych komplikacji jednak działania naprawcze w spółce przyniosły wyraźną poprawę wyniku finansowego i myślę, że ta spółka w 2010 r. ma szanse się zbilansować. To jest celem naszego zarządu. Spółka po trzech miesiącach tego roku szła w starty rzędu 700 mln zł. W tej chwili wygląda na to, że będziemy mieli stratę rzędu 200 mln. zł.

***
Od grudnia 2008 r. PKP Przewozy Regionalne nie należą już do grupy PKP ale do 16 samorządów wojewódzkich. Samorządowa spółka jest największym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce. Dziennie przewozi 340 tys. pasażerów
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy Przewozy Regionalne przetrwają do 2011 r?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!