Ok. 90 mln zł przeznaczyła na rozbudowę urządzeń portowych w Szczecinie i Świnoujściu firma DB Schenker Rail Polska, należąca do grupy kolei niemieckich. Blisko dwie trzecie tej kwoty to nakłady na nowy terminal w Szczecinie, który ruszy jesienią.
Inwestycje, prowadzone we współpracy z władzami portów, będą rozłożone do 2018 r., jednak większość z nich jest już na ukończeniu. W Szczecinie nabrzeże portowe wyposażono w dwie nowe suwnice; urządzenia o masie 630 ton mogą przesunąć 70 kontenerów na godzinę i ustawić pięć kontenerów jeden na drugim.
"Dźwigi będą obsługiwały nasz nowy terminal kontenerowy, który rozpocznie działalność jesienią tego roku. Zainwestowano również w rozbudowę dróg oraz w nowe systemy informatyczne" - powiedział rzecznik.
Dzięki nowemu terminalowi, gdzie będzie można przeładować nawet 120 tys. kontenerów rocznie, szczeciński port będzie w stanie podwoić usługi przeładunkowe, poprawi się też ich jakość. Konsekwencją - według przedstawicieli DB Schenker Rail Polska - powinien być także wzrost wymiany towarowej w portach.
W Szczecinie i Świnoujściu DB Schenker Rail Polska dokonuje przeładunku kontenerów, ładunków drobnicowych, papieru i celulozy, granitu i stali, oraz realizuje projekty dla ładunków ponadgabarytowych.
W kolejnym etapie planowane są inwestycje w porcie Świnoujście, gdzie zamontowany zostanie nowoczesny dźwig, zdolny do przeniesienia 10 tys. ton ładunków dziennie. "Rozbudowa terminala spowoduje zwiększenie jego możliwości przeładunkowych o kilka setek tysięcy ton rocznie. Pierwszy statek odprawiony zostanie w połowie 2011 r." - zapowiedział Wyszyński.
Aby zapewnić sobie przeładunki w świnoujskim porcie przez dłuższy czas, DB Schenker Rail Polska zawarła długoterminową umowę z Polish Trade Services (Polskim Rynkiem Usług) - członkiem międzynarodowej grupy Bunge, specjalizującej się w handlu produktami rolno-spożywczymi.
DB Schenker Rail Polska z grupy kolei niemieckich to obecnie największy, po PKP Cargo, towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce, posiadający do 35 proc. tego rynku. W ubiegłym roku firma przejęła grupę PCC Logistics, stając się tym samym najpoważniejszym prywatnym podmiotem w tej branży w Polsce.
W ubiegłym roku przychody spółki osiągnęły ok. 250 mln euro, a wielkość przewozów zbliżyła się do 90 mln ton. Firma zatrudnia ok. 6 tys. osób, ma blisko 400 lokomotyw i prawie 8 tys. wagonów, obsługuje ponad 50 bocznic kolejowych. Jej siedziba znajduje się w Zabrzu (Śląskie).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: DB Schenker Rail inwestuje w urządzenia portowe w Szczecinie i Świnoujściu