Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Decyzja resortu finansów rozkręci rynek usług zarządzania flotą?

Autor: WNP.PL (PS)
17-11-2016 21:00
Decyzja resortu finansów rozkręci rynek usług zarządzania flotą?
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma zobligować wszystkie firmy, transportujące towary akcyzowe, do umieszczenia w swoich pojazdach systemu monitoringu pojazdów. Rozporządzenie to może istotnie wpłynąć na zmiany na rynku monitoringu pojazdów oraz w branży logistycznej - ocenia Dariusz Kwakszys, IT manager w Gannet Guard Systems.

Ministerstwo Finansów podjęło prace nad projektem ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, o czym poinformowało na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Prezesa Rady Ministrów.
Celem projektowanych przepisów jest uregulowanie funkcjonowania systemu monitorowania przewozu niektórych towarów, w tym wyrobów akcyzowych na terytorium kraju (także w „tranzycie”). Ich przewóz ma być rejestrowany i nadzorowany elektronicznie za pomocą systemów satelitarnych.

- Oznacza to, że rząd planuje nałożyć obowiązek montażu systemu monitoringu pojazdów na firmy z branży logistycznej, zajmujące się m.in. przewozem towarów akcyzowych - stwierdza Kwakszys. - Ustawodawca nie precyzuje jednak, o które ładunki chodzi.

Według niego, w zamyśle projekt ma zapewne dotyczyć przewozu paliw. Ale według informacji zawartych w BIP podmioty, które nie zastosują się do zapisów ustawy, czekają surowe kary w wysokości aż 46 proc. wartości przewożonego towaru albo 20 tys. zł (w przypadku tranzytu).

- Dowiadujemy się również, że dodatkowo przewóz towarów może być nadzorowany przez zakładanie urzędowych zamknięć zawierających urządzenia GPS - mówi przedstawiciel GGS.

Przypomina on, że firmy z branży monitoringu pojazdów mają rozwiązania odpowiadające wstępnym rozporządzeniom ustawy. Pozwalają one zarówno śledzić pozycję, jak i monitorować szereg innych czynników dotyczących stanu pojazdu.

Moduły GPS oraz radiowe zapewniają wgląd w trasy, jakimi poruszają się wyposażone w nie ciężarówki czy samochody dostawcze, ale także w dane związane z ilością paliwa w zbiornikach, zużyciu paliwa, pracy lub wyłączeniu silnika.

Przesyłają też informacje - w formie alarmów - o otwarciu lub zamknięciu części ładunkowej pojazdu, naczepy bądź cysterny.

- Oznacza to, że dzięki monitoringowi przewożony towar może znajdować się pod stałą kontrolą osoby upoważnionej - podkreśla Dariusz Kwakszys. - W perspektywie możliwych nadużyć związanych z transportem towarów istotne jest, że systemy wykorzystujące sygnały radiowe są odporne na działanie dostępnych na rynku zagłuszarek GPS.

W związku z niewielką liczbą informacji nie ma jednak pewności, czy obowiązkiem właścicieli pojazdów przewożących towar akcyzowy będzie monitorowanie jedynie naczep i cystern, czy także ciągników siodłowych i jakie konkretnie parametry będą podlegać elektronicznemu nadzorowi, zauważa Kwakszys. Czy będą to jedynie pozycja samochodu i informacje o otwarciu oraz zamknięciu części ładunkowej, czy także inne dane.

Według niego, wprowadzenie nowej ustawy będzie miało ogromne znaczenie dla rynku monitoringu GPS. Będzie to bowiem pierwszy przypadek obligatoryjnego monitorowania pojazdów przewożących określony ładunek.

Efektem będzie boom na usługi związane z zarządzaniem flotą, które już teraz rozwijają się dynamicznie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 227 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP