PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dla Krakowa najlepsze: lekkie metro i metrobus lub...

Autor: PAP
17-02-2016 21:18
Dla Krakowa najlepsze: lekkie metro i metrobus lub...
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego w Krakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwój linii krakowskiego szybkiego tramwaju - wskazali specjaliści w opracowaniu, które w środę przedstawiono radzie miasta.

Odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówił, że miasto zleci ekspertyzę, czy przyjęte w opracowaniu założenia i wskazane warianty są prawidłowe. "Jeżeli na podstawie tego koreferatu wybierzemy jeden ostateczny wariant rozwoju transportu, wtedy zlecimy studium wykonalności tej inwestycji, uwzględniające już szczegóły: technologie, warunki hydrotechniczne, możliwości budowy tunelu, wymogi konserwatorskie. Wtedy będziemy wiedzieli, czy wybrany wariant jest możliwy do realizacji i za jakie pieniądze" - mówił Trzmiel.
Wiceprezydent dodał, że chciałby aby w marcu zlecona została ekspertyza, a na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku studium wykonalności, ale jak zaznaczył koszt tego dokumentu to kilkanaście milionów złotych i miasto musiałoby uzyskać wsparcie z zewnątrz na jego przygotowanie. Prowadzone będą także konsultacje społeczne.

"Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa, w tym budowy metra" zostało przygotowane przez poznańskie Biuro Inżynierii Transportu. Nie obejmowało ono kwestii technicznych. Specjaliści wskazali w nim, że najlepsza dla Krakowa byłaby budowa jednej 15-kilometrowej linii lekkiego metra ze wschodu na zachód (od ul. Igołomskiej przez centrum do Bronowic) oraz uruchomienie dwóch linii metrobusu (Bus Rapid Transit czyli autobusu o dużej pojemności, który porusza się niezależnie od ruchu samochodowego np. wydzielonymi pasami): z Wieliczki do Dworca Głównego w Krakowie oraz z Borku Fałęckiego do Czyżyn. Ten wariant byłby uzupełniony rozwojem nowych i modernizacją istniejących tras tramwajowych.

Drugie zaproponowane rozwiązanie to rozbudowa krakowskiego szybkiego tramwaju, który przez centrum miasta poruszałby się w tunelu: od Ronda Grzegórzeckiego pod Rynkiem do ul. Szewskiej.

"Nieefektywna jest budowa w Krakowa kosztownych systemów metra. Jeśli już decydujemy się na budowę metra, to powinno być one tanie. W jak największym stopniu powinniśmy wykorzystać nowoczesne rozwiązania automatyczne i poprowadzić metro niekoniecznie pod ziemią, ale odcinkami na wiaduktach i na powierzchni, zapewniając cały czas bezkolizyjność jego funkcjonowania" - mówił prezentując opracowanie radnym, jego autor Jacek Thiem.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


58 515 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 150 383 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 760 ofert w bazie

2 782 219 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP