PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego przewozy kontenerów zyskują na kryzysie?

Autor: Sylwia Greszta
29-05-2013 15:33 |  aktualizacja: 29-05-2013 15:36

Na świecie transport intermodalny od kilku lat się kurczy. Winny tej sytuacji jest światowy kryzys ekonomiczny: konsumpcja spada, a z nią popyt. Fabryki z Azji eksportują mniej towarów do Europy. Światowy spadek przewozów w samym tylko sierpniu 2012 wyniósł 7-8%. Tymczasem przeładunki kontenerów w polskich portach si€ rozwijaj, transport intermodalny ma niespotykane tempo wzrostu: dynamika wzrostu sięga niemal jednej czwartej wartości z lat poprzednich. Nadchodzi boom intermodalny?

Światowy kryzys wymusił na armatorach zmiany czasowe i kosztowe w siatce połączeń. Największy światowy armator - Maersk Line zlikwidował serwis AE5 (Daleki Wschód - turecki Izmir) i zawiesił serwis AE9 (Azja - hiszpańska Walencja) właśnie ze względu na spadek wolumenu. Sieć połączeń została zmodyfikowana - w miejsce połączeń oceanicznych zwiększono liczbę feederów. Alians G6 - sojusz sześciu kolejnych największych operatorów transportu morskiego jeszcze wcześniej zawiesił bezterminowo swoją jedyną pętlę bałtycką.
Jednak polskie porty na tle konkurencji funkcjonują dobrze - w 2007 r., na progu kryzysu, Maersk Line uruchomił do terminalu DCT Gdańsk bezpośrednie połączenie z Szanghajem - serwis AE10. Ruch kontenerowy w Polsce obsługują wspomniany DCT (Deepwater Container Terminal), GTK (Gdański Terminal Kontenerowy), w Gdyni - BCT (Baltic Container Terminal), GCT (Gdynia Container Terminal), w Szczecinie - DB Port Szczecin. DCT i BCT pełnią wiodącą rolę pod względem ilości przeładunków. Wszystkie te terminale przy transporcie w głąb lądu korzystają z transportu samochodowego i szynowego, ale to kolej jest najbardziej efektywną ekonomicznie i czasowo formą transportu intermodalnego.

Wskaźniki mocno w górę

Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w III kwartale 2012 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 255,7 tysiąca TEU - o 22,4% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

- Bieżący rok był bardzo łaskawy dla całego rynku przewozów intermodalnych, jako jedyny segment rynku wykazując tendencję rosnącą. Nie inaczej było w Lotos Kolej. W 2012 r. spółka przewiozła o ok. 34% towarów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych w Lotos Kolej.

Słowa przedstawiciela Lotosu potwierdza Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS: - Od kilku lat obserwuje się trend wzrostu przewozów kontenerowych. Tendencji wzrostowej nie zahamowały kryzysowe lata 2008-2010, co najwyżej spowolniły. Ta dynamika widoczna jest w obrotach morskich terminali kontenerowych - zwłaszcza trzech największych: gdańskiego DCT i gdyńskich BCT i GCT.

W III kwartale 2012 r. spółka przewiozła 2073 TEU (2 653 TEU w III kwartale 2011 r.). W ciągu dziewięciu miesięcy 2012 r. było to 7 337 TEU (7 254 TEU w analogicznym okresie 2011 r.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP