PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego samorządy powinny przejmować linie kolejowe?

Autor: Rynek Kolejowy
03-09-2010 11:26

Województwo dolnośląskie przejęło już dwie linie lokalne, które zostały zrewitalizowane i wznowiono na nich ruch pasażerski. O zaletach takiego rozwiązania, jak również o problemach z tym związanych mówił podczas konferencji Railway Market Forum Marek Łapiński, marszałek dolnośląski.

Samorządy mogą przejmować linie kolejowe wykorzystując różne rozwiązania prawne. Pierwszym z nich jest przejęcie na rzecz Skarbu Państwa za długi PKP. Drugim – przejęcie czynnej linii w celu prowadzenia przewozów kolejowych z zachowaniem połączenia z siecią kolejową. Kolejnym jest przejęcie mienia PKP SA na własność jednostki samorządu terytorialnego na cele związane z transportem, niekoniecznie kolejowym. Możliwe jest także przejęcie linii planowanej do likwidacji lub objęcie jej w zarządzanie.
- Dlaczego warto przejmować linie kolejowe? Daje to możliwość samodzielnego kształtowania parametrów technicznych, większą kontrolę nad przebiegiem rewitalizacji oraz utrzymania linii oraz optymalizuje koszty rewitalizacji realizowanej przez podmioty samorządowe – mówił Marek Łapiński. Wymienił on jednak także cały szereg problemów prawnych pojawiających się po zrealizowaniu takiego przedsięwzięcia. Razem z linią często przejmowane są zbędne budynki, czasem zamieszkałe, a w przypadku jej przejęcia w zarządzanie, występuje brak możliwości dofinansowania bieżącego utrzymania. Łapiński wspomniał także o braku osobnej regulacji dla linii lokalnych w zakresie sterowania ruchem kolejowym oraz sygnalizacji przejazdowej. Problemem jest także fakt, że PKP najczęściej nie są właścicielem nieruchomości, a jedynie użytkownikiem wieczystym.

Samorząd województwa dolnośląskiego przejął już na własność linię 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica i fragment linii 311 Szklarska Poręba Górna – granica państwa. W trakcie przejmowania znajdują się linia 285 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój oraz łącznica 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto. W kolejnych latach planowane do przejęcia są linie 310 (Kobierzyce – Piława Górna) i 341 (Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów).

Na linii Wrocław Zakrzów – Trzebnica ruch pasażerski został zawieszony w 1991 r. W październiku 2007 r. nastąpiło jej przejęcie przez samorząd dolnośląski za długi PKP wobec Skarbu Państwa. Rok później rozpoczęły się prace rewitalizacyjne, zakończone we wrześniu 2009 r. Nastąpiło wówczas wznowienie przewozów pasażerskich. W zeszłym roku na linii jeździły 3 pary pociągów, w 2010 r. to już 9 par pociągów. W 2011 r. zaplanowano 13 par.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP