Do końca maja rozstrzygnie się, kto i na jakich warunkach obejmie nowe akcje Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach - właściciela Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy.
Pieniądze z dokapitalizowania mają być przeznaczone na dokończenie rozbudowy Euroterminalu. Po zakończeniu już rozpoczętych prac do kompleksowego zakończenia inwestycji pozostanie budowa kolejnego magazynu za ponad 36 mln zł, z czego do 26 mln zł ma pochodzić właśnie z dokapitalizowania.
Początkowy projekt zakładał, że nowe akcje obejmie ARP, jednak zainteresowanie przedsięwzięciem, a tym samym współwłasnością CZH i Euroterminalu, wyraziła grupa PKP. Jej projekt zakładał, że to spółka PKP LHS obejmie nowe akcje CZH po cenie nominalnej, uzyskując jednocześnie wpływ na zarządzanie firmą. Z czasem kolej miałaby większość akcji.
Zaprotestowała przeciwko temu załoga CZH, argumentując m.in., że przejęcie dobrze prosperującej handlowej firmy przez PKP nie ma żadnego uzasadnienia; pracownicy wskazywali też na niezgodność tej operacji z prawem. Ostatecznie w marcu akcjonariusze odłożyli decyzję w tej sprawie, a w piątek zdecydowali, że CZH ma prowadzić negocjacje dotyczące objęcia akcji zarówno z ARP, jak i spółką PKP LHS, wybierając najlepszy wariant na zasadach rynkowych. Finalizacja ma nastąpić do końca maja.
- Do czasu zakończenia negocjacji w tej sprawie nie będziemy komentować sytuacji. Liczymy, że zostanie wybrana najlepsza opcja - powiedziała w piątek PAP Beata Warońska, która podczas piątkowych obrad WZA w Warszawie reprezentowała załogę CZH.
Przedstawiciele kolei argumentowali wcześniej, że włączenie Euroterminalu do grupy PKP to szansa na jego rozwój i uczynienie z niego rzeczywistego strategicznego punktu przeładunkowego na szlaku kolejowym z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej. CZH podkreśla natomiast, że projekt uruchomienia przewozów z Azji już wkracza w fazę realizacji. W maju tego roku Euroterminal po raz pierwszy przyjmie pociąg kontenerowy z Chin. Z czasem ma on mieć stały rozkład jazdy.
W ostatnich dniach ruszył realizowany kosztem ponad 28 mln zł kolejny etap rozbudowy Euroterminalu. Dzięki inwestycjom, do końca roku jego zdolności przeładunkowe zwiększą się prawie trzykrotnie i przekroczą 100 tys. kontenerów i ok. 3 mln ton towarów masowych (np. koksu itp.) rocznie. W przyszłym tygodniu wykonawcy robót wejdą na plac budowy.
W ramach inwestycji zostanie rozbudowana płyta do przeładunku kontenerów z infrastrukturą techniczną dla 45-tonowej suwnicy. Powstanie też ok. 7 km torów szeroko i normalnotorowych. Kilka miesięcy temu w Sławkowie oddano do użytku kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z infrastrukturą, umożliwiającą przeładunek kontenerów z szerszego toru na węższy, europejski.
W ubiegłym roku liczba przeładowywanych w Euroterminalu kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk, a zainteresowanie przeładunkami wyrażają kolejne firmy, m.in. koncern motoryzacyjny Toyota.