Według szacunków sprzedawców w tym roku do Polski może trafić nawet 500 używanych małych samolotów, zabierających na pokład 4 - 10 osób. Dodatkowo sprzedanych może zostać 100 - 150 nowych maszyn. Jeżeli tak się stanie, liczba zarejestrowanych w naszym kraju samolotów wzrośnie o ponad 50 proc.
- Właściciele firm lotniczych i prywatni przedsiębiorcy zorientowali się, że koszt zakupu takiego samolotu nie jest już wysoki - mówi Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka ULC.
Niestety przeważają maszyny stare, pamiętające lata 70. Koszt zakupu takiego samolotu to maksymalnie 100 tys. zł. - W imporcie panuje kult Cessny, porównywalny do kultu Golfa w samochodach - mówi Piotr Długiewicz, szef Cirrus Polska. To kolejny z wielkich producentów, obok Cessny czy Pipera, który postanowił uruchomić w Polsce oficjalną sieć sprzedaży.
Sprzedawcom nowych samolotów sprzyja to, że przesiada się na nie coraz większa grupa biznesmenów. Samolot przestaje powoli pełnić rolę weekendowego hobby, a staje się, tak jak ma to miejsce w krajach zachodnioeuropejskich czy USA, narzędziem pracy. - Dziś w biznesie liczy się przede wszystkim czas. A pod tym względem żaden ze środków transportu nie jest w stanie konkurować z samolotem - podkreśla Długiewicz.
Obecnie na świecie jest ok. 350 tys. statków powietrznych. W Polsce na koniec marca tego roku zarejestrowanych było niespełna 1,1 tys. małych samolotów. Oznacza to, że jesteśmy w ogonie europejskich statystyk, jeżeli chodzi o liczbę maszyn przypadających na jednego mieszkańca. W Polsce jeden samolot przypada na 50 tys. mieszkańców. Dla porównania w Czechach jest to 15 tys. osób, a w Szwajcarii zaledwie 3,7 tys. mieszkańców.
W Stanach Zjednoczonych, które są najbardziej rozwiniętym pod tym względem krajem na świecie, na jeden samolot przypada 1,4 tys. osób. Samoloty wykorzystywane są przede wszystkim do świadczenia usług lotniczych, tzw. aerial works, czyli w pracach agrolotniczych, a także w działalności gospodarczej, transporcie chorych i poszkodowanych w różnego rodzaju wypadkach, szkoleniach lotniczych, pracach budowlanych oraz do lotów widokowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Do Polski trafi ponad 500 samolotów