Na terenie województwa świętokrzyskiego - jednego z pięciu z makroregionu Polski Wschodniej - PKP Polskie Linie Kolejowe realizują zadania inwestycyjne usprawniające transport kolejowy za prawie 1,4 mld zł. Ale pula ta może wzrosnąć do 1,7 mld zł.
Na liście podstawowej – czyli z zadaniami, które mają już zapewnione finansowanie - jest dziewięć zadań za blisko 1,4 mld zł.
Pozostałe dwa projekty (lista rezerwowa) mają spore szanse, aby zostały wykonane do końca 2023 roku. Należy zakładać, że te dodatkowe pieniądze, w postaci oszczędności, przyniesie proces przetargów ogłaszanych przez PLK. W ostatnich dwóch latach zwyciężały oferty, które były o 30 – 40 proc. niższe w porównaniu do kosztorysu inwestora.
- Planowane projekty infrastrukturalne realizowane na terenie naszego województwa wpłyną na szybkie i wygodniejsze połączenia kolejowe, nie tylko z Warszawą, lecz i pozostałymi regionami Polski - mówi Agata Wojtyszek, wojewoda świętokrzyski. - Zwiększy to atrakcyjność naszego regionu i otworzy nowe możliwości inwestycyjne.
Do ich sfinansowania wykorzystywane są trzy źródła: środki z programu operacyjnego Polska Wschodnia, regionalnego programu operacyjnego województwa świętokrzyskiego oraz środki budżetu państwa.
- Efektem zakończenia planowanych i realizowanych inwestycji będą krótsze podróże koleją nie tylko do dużych miast, lecz także skrócenie czasów przejazdów do miast na terenie województwa – dodaje Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK. - Poprawią się także warunki dla przewozów towarowych.
Wśród dziewięciu projektów z listy podstawowej są m.in. następujące zadania:
- poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej, biegnącej przez teren województwa, poprzez budowę dwupoziomowych skrzyżowań drogowych (odcinek 127 i 147 km),
- modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko - Kamienna – Kielce – Kozłów (finansowana z POIiŚ),
- modernizacja linii nr 25 na odcinku Skarżysko - Kamienna – Sandomierz (PO PW),
- budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Płn. (RPO dla woj. świętokrzyskiego),
- modernizacje linii kolejowych: nr 8 Radom – Kielce oraz nr 25 na odcinku Skarżysko - Kamienna – Ocice (obie ze środków krajowych).
Dzięki tym pracom, np. na linii kolejowej Skarżysko-Kamienna – Sandomierz (nr 25) prawie o połowę skróci się czas podróży ze Skarżyska- Kamiennej do Ostrowca Świętokrzyskiego (z 48 min do ok. 26 min), a w relacji Skarżysko -Kamienna – Sandomierz czas przejazdu pociągów międzyregionalnych skróci się do ok. 1h 3 min.
W Skarżysku - Kamiennej planowane jest powstanie zintegrowanego centrum komunikacyjnego. Projekt realizowany jest we współpracy z miastem i starostwem. Jego realizacja pozwoli zintegrować transport miejski i kolejowy, a pociąg ułatwi codzienny dojazd do szkoły i pracy.
Lista rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości 385 mln zł. Są to: modernizacja linii kolejowej nr 61 i 567 na odcinku Kielce – Żelisławice (POIiŚ) oraz modernizacja linii nr 25 na odcinku Końskie – Skarżysko (PO PW).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Do 1,7 mld zł na rozwój kolei w woj. świętokrzyskim