Dopłacimy 234 mln zł za tiry na autostradach

Dopłacimy 234 mln zł za tiry na autostradach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Resort infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia rządu o wydatkach z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Emocje budzą zapisane w nim wypłaty dla koncesjonariuszy autostrad za "darmowe" przejazdy tirów.

- Szacuje się, że deficyt środków KFD na regulowanie zobowiązań wobec koncesjonariuszy wyniesie 233,7 mln zł - napisali urzędnicy w cytowanym przez "PulsBiznesu" uzasadnieniu do rozporządzenia.


Obecnie przewoźnicy kupują winiety na ciężarówki. Uzyskanymi tak pieniędzmi fundusz płaci koncesjonariuszom za przejazdy tirów po austostradach. Resort infrastruktury wyliczył, że w 2008 r. sprzedaż winiet przyniesie 581 mln zł, podczas gdy koncesjonariuszom trzeba wypłacić 815 mln zł. Różnicę KFD ma uzyskać z kredytów albo emisji obligacji.

Posiadacze koncesji na autostrady twierdzą jednak, że w tym roku nie dostaną więcej gotówki. - Nasze wpływy za przejazd ciężarówek będą zbliżone do ubiegłorocznych i sięgną 460 mln zł netto, choć ostatecznie kwota zależy od cen paliw - mówi w dzienniku Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej (AW), koncesjonariusza trasy Nowy Tomyśl - Konin.

Na trasie A4 Kraków - Katowice państwowe rachunki za tiry nie tylko nie wzrosną, ale wręcz przeciwnie - zmaleją z 46 mln z netto w ubiegłym roku do 43 mln zł w bieżącym. - Prognozowany spadek wynika z zakładanego na ten rok obniżenia stawki rozliczeniowej - informuje Alicja Rajtar, rzecznik Stalexportu Autostrady Małopolskiej (SAM), koncesjonariusza trasy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje inne liczby. Szacuje, że w 2007 r. AW otrzymała 493,4 mln zł brutto, a w tym dostanie aż 730 mln zł. SAM zaś zwiększy wpływy z 55,8 mln zł brutto w 2007 r. do 84,7 mln zł obecnie.

Tegoroczne szacunki dają w sumie zapisaną w projekcie rozporządzenia kwotę blisko 815 mln zł. W jaki sposób urzędnicy ją wyliczyli? Według nieoficjalnych informacji "PB", wartość wypłat dla AW wynika ze wzrostu tzw. wskaźnika AGR - stawki rekompensaty dla koncesjonariusza uzależnionej od kategorii pojazdów. Stawka ta może jednak jeszcze się zmienić.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dopłacimy 234 mln zł za tiry na autostradach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!