XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dotacja dobra na lotniczy dołek?

Dotacja dobra na lotniczy dołek?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Katowickie i krakowskie lotniska chcą uciekać przed kryzysem i dotować tanich przewoźników, by ci zakładali u nich bazy. Liczą, że prawo do tego daje im wygrana batalia Ryanaira z Komisją Europejską.

Irlandzka tania linia lotnicza Ryanair dwa tygodnie temu wygrała w sądzie pierwszej instancji spór z Komisją Europejską. Przewoźnik nie będzie musiał oddawać Belgii około 4,5 mln euro pomocy, które otrzymał, gdy zakładał w 2001 r. bazę na belgijskim lotnisku Charleroi. Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu uznał, że chociaż port jest przedsiębiorstwem państwowym, nie oznacza to, że przyznane Ryanairowi ulgi są pomocą publiczną. Jak pisze "Gazeta Wyborcza" właśnie tu swojej szansy upatrują polskie porty regionalne.

- My już od pewnego czasu wspieraliśmy przewoźników pieniędzmi samorządów, ale głównie promocyjnie. To orzeczenie z Luksemburga daje nam więcej możliwości. Już nie trzeba będzie szukać ścieżek prawnych, by uniknąć oskarżenia o nielegalną pomoc finansową - mówi Cezary Orzech, rzecznik lotniska Pyrzowice w Katowicach.

Do niedawna lotniska musiały mocno kombinować, by nie posądzono ich o udzielanie "nielegalnej" pomocy. Tanie linie, np. Ryanair, często stawiały sprawę na ostrzu noża mówiąc: albo nam dopłacicie, albo nici z latania do was. Dopłaty były więc często ukryte - pisze "Gazeta". Na przykład władze na Podkarpaciu płacą rocznie ponad milion złotych za "reklamy" regionu na internetowej stronie przewoźnika.

Mimo że Komisja Europejska prowadzi jeszcze wiele podobnych spraw przeciw irlandzkiemu przewoźnikowi dotyczących innych europejskich portów, to regionalne władze i przedstawiciele lotnisk w Polsce sądzą, że otworzyła się przed nimi brama do legalnego wspierania rozwoju lotnisk. A to szczególnie ważne w czasie głębokiego kryzysu w branży. Skończyły się bowiem czasy, gdy polskie lotniska notowały kilkudziesięcioprocentowe przyrosty liczby pasażerów - czytamy w "Gazecie".

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dotacja dobra na lotniczy dołek?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!