XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Drogi płatne za dwa lata

Drogi płatne za dwa lata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do końca sierpnia ma zostać ogłoszony przetarg, który wyłoni firmy mające dostosować wybudowane przez państwo trasy A2 i A4 do standardów autostrad płatnych. Kierowcy zaczną płacić za przejazd dopiero w 2009 r.

Wjeżdżając dziś na oddaną w ubiegłym roku autostradę A2 w Strykowie, można zobaczyć tablicę informującą, że najbliższa stacja benzynowa znajduje się w odległości ponad 100 km. Jeszcze bardziej kuriozalnie wygląda sytuacja na trasie A4 - pod Wrocławiem można się natknąć na informacje o możliwości nabycia paliwa na... Śląsku - napisała "Rzeczpospolita".

Na zbudowanych przez państwo odcinkach autostrady A2 (105 km pomiędzy Strykowem a Koninem) i A4 (ok.180 km z Wrocławia do Katowic) nie ma telefonów alarmowych, systemu informacji, miejsc obsługi podróżnych. Ale za to są bezpłatne. Dotychczasowe próby wyłonienia operatora trasy A4, który pobierałby opłaty za przejazd, a wcześniej podniósł standard tej trasy, spełzły na niczym. Wstępnie zakładano, że wybrana firma wyłoży własne pieniądze na inwestycję, a potem będzie się dzieliła z państwem wpływami z opłat.

Zapowiadany przetarg z odmienną koncepcją zarządzania trasą ma być ogłoszony do końca sierpnia - dowiedziała się "Rz". Od firm, które go wygrają, rząd oczekuje tylko wybudowania miejsc obsługi podróżnych, stacji benzynowych, hoteli, systemu łączności alarmoweji bramek poboru opłat. Autostradą będzie zarządzać GDDKiA.

Wszystkie wpływy za przejazd płatnymi drogami będą zasilać Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowana jest budowa nowych dróg. Resort transportu chce, by GDDKiA zarządzała wybudowanymi przez siebie autostradami także dlatego, by nie wypłacać koncesjonariuszom sięgających setek milionów złotych rekompensat za darmowy przejazd ciężarówek. Te korzystają z tych tras bezpłatnie, ponieważ mają winiety upoważniające do poruszania się po polskich drogach. Komisja Europejska zwróciła nam uwagę, że nie można pobierać dwóch opłat za taki sam rodzaj usługi. W ten sposób zyski koncesjonariuszy spadły.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drogi płatne za dwa lata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!