XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Drogie paliwo lotnicze szkodzi Pyrzowicom

Drogie paliwo lotnicze szkodzi Pyrzowicom
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W tym roku w Pyrzowicach miało pojawić się kilka nowych linii lotniczych, ale kryzys paliwowy sprawił, że możemy już tylko o tym pomarzyć. Co gorsza, jeżeli taka sytuacja się utrzyma, być może trzeba będzie opóźnić budowę nowego terminalu.

Sytuacja na katowickim lotnisku, w porównaniu chociażby z krakowskimi Balicami, gdzie w maju zanotowano zaledwie jednoprocentowy wzrost liczby pasażerów, nie jest jeszcze taka zła. W ciągu pięciu miesięcy tego roku z lotniska w Pyrzowicach skorzystało o 40 proc. więcej osób niż przed rokiem. Nawet milionowy pasażer jest w tym roku spodziewany wcześniej, bo 24 czerwca, podczas gdy w 2007 roku witano go 27 lipca. W sumie w tym roku z naszego lotniska ma skorzystać 2,6 mln pasażerów - czytamy w regionalnej "Gazecie Wyborczej".

Niestety, skutki kryzysu paliwowego, który dotknął wszystkie linie lotnicze, a najbardziej tanich przewoźników, dotarły i do Pyrzowic. Zeszłej jesieni władze portu zapowiadały, że w tym roku w Pyrzowicach pojawią się dwie, a może nawet trzy linie lotnicze. Tymczasem nowych przewoźników jak nie było, tak nie ma (wyjątkiem jest Germanwings, który w kwietniu przeniósł się z Balic do Katowic) - przypomina "Gazeta".

- Rozmowy trwają, ale wzrost cen paliwa sprawił, że wiele linii odkłada decyzje o rozszerzeniu siatki połączeń na później. Jako lotnisko niewiele możemy na to poradzić - przekonuje Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej Pyrzowicami.

Jeżeli jeszcze trzy miesiące temu koszty paliwa stanowiły ok. 15 proc. wszystkich kosztów linii lotniczych, to teraz jest to już ok. 40 proc. Przewoźnicy oszczędzają więc jak mogą: częściej myją silniki, bo nawet niewielki pył wpływa na zużycie paliwa, obniżają prędkość lotu, czy zabierają mniej wody do toalet znajdujących się na pokładzie. No i podnoszą oczywiście ceny biletów, które są już o 30 proc. droższe - czytamy w "GW".

Jeżeli kryzys paliwowy potrwa dłużej może zaważyć na planach rozwoju Pyrzowic. Przygotowywany właśnie plan, który ma być gotowy w lipcu, zakłada, że do 2012 roku nasz port wzbogaci się m. in. o nowy terminal zdolny przyjąć 5 mln pasażerów (w sumie lotnisko będzie w stanie obsłużyć 9 mln osób rocznie, czyli tyle ile teraz Okęcie) i drugi pas startowy. Tymczasem jeżeli na lotnisku nie będzie nowych linii, a tym samym nowych pasażerów, tak duży terminal nie będzie w ogóle potrzebny - napisała "GW".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drogie paliwo lotnicze szkodzi Pyrzowicom

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!