Drogowe myto będzie niższe

Drogowe myto będzie niższe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd chce, by tiry na autostradach, do których dołoży Unia, płaciły tylko 26 gr/km. Zdążymy zbudować drogi, choć szuflady z projektami są puste.

Rząd ma pomysły na przecięcie węzła z problemami - pisze "Puls Biznesu".

Resort infrastruktury twierdzi, że myto, które każdy płaci za przejechany odcinek autostrady, jest bardziej sprawiedliwe niż winieta. Obiecuje zarazem, że postara się, by zarówno publiczni, jak i prywatni operatorzy szybkich tras nie zdzierali z kierowców.

- Pracujemy nad rozwiązaniem, które pozwoli na znaczące ograniczenie stawek za przejazd po autostradach i drogach ekspresowych. Autostradowe stawki dla kierowców aut osobowych mogą wynieść 20 gr/km. Ciężarówki na autostradach zapłacą 46 gr/km, a na drogach ekspresowych 36 gr/km - mówi dziennikowi Zbigniew Rapciak, wiceminister infrastruktury.

Na drogach współfinansowanych przez Unię ma być jeszcze taniej. - Chcemy, aby na tych trasach kierowcy ciężarówek płacili 26 gr/km, szacuje wiceminister. Na drogach finansowanych z kasy państwa resort może ustalać dowolne opłaty, ale jak przekona koncesjonariuszy do swoich stawek?

- Za kilka lat będziemy mieć pełną sieć autostrad i przewoźnicy nie będą jeździć po drogach lokalnych, bo przejazd autostradą będzie szybszy i tańszy ze względu na mniejsze zużycie paliwa. Mam nadzieję, że koncesjonariusze zrozumieją, że wysokie natężenie ruchu pozwoli na zysk z inwestycji w budowę autostrad nawet przy niewygórowanym mycie - tłumaczy w "Pulsie Biznesu" Zbigniew Rapciak.

Na negocjowanych odcinkach autostrad koncesyjnych przewidziano system, w którym stawki wskaże właśnie minister infrastruktury. Tak jest już w przypadku dwóch odcinków: A1 Stryków - Pyrzowice oraz A2 Stryków - Konotopa.

Resort pracuje nad kolejnym rozwiązaniem, które ma zmusić przewoźników do jeżdżenia po autostradach, a nie po drogach lokalnych.

- Często się zdarza, że auta jeżdżą przeładowane albo ze źle rozmieszczonym ładunkiem. W USA np. przy wjeździe do każdego stanu auta są ważone. My także uruchomimy więcej punktów do ich ważenia - zapewnia wiceminister.

Dzięki temu zmniejszy się liczba ciężarówek na drogach, po których jeździć nie powinny, a trasy będą bezpieczniejsze oraz tańsze ich remonty - czytamy w "Pulsie Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drogowe myto będzie niższe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!