Drony na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Drony na Europejskim Kongresie Gospodarczym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polski rynek dronów należy do najdynamiczniej rozwijających się w skali globalnej. Dlatego warto przyjrzeć się temu, jak technologie bezzałogowe wpływają na życie gospodarcze i społeczne.

  • W Polsce lata ok. 100 tys. dronów, co stawia nas w światowej czołówce.
  • Wartość rynku „dronowego” w Polsce pod względem przychodów ze sprzedaży dynamicznie rośnie.
  • Technologie bezzałogowe to kolejny, milowy krok w funkcjonowaniu branży lotniczej.
  • Latanie dronami to duża przyjemność, ale też odpowiedzialność, gdyż podlegają one przepisom Prawa lotniczego.
  • O wszystkich tych kwestiach mowa będzie w trakcie sesji „Drony w polskiej gospodarce”, która odbędzie się w ramach X edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Według ostatniego raportu Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz fundacji Instytut Mikromakro, w Polsce 6,5 tys. osób posiada licencję operatora takich maszyn, a 272 podmioty gospodarcze zarabiają na tym, że używają dronów.

Zgodnie z raportem, w Polsce lata 100 tys. dronów (od 250 gramów do 600 kg), co stawia nas w światowej czołówce. Dla porównania w ponad 300 milionowych Stanach Zjednoczonych - zarejestrowanych jest ponad 900 tys. użytkowników dronów (zdecydowaną większość, bo ponad 800 tys. stanowią hobbyści).

Najczęstsza forma prowadzenia biznesu dronowego w Polsce to jednoosobowa działalność gospodarcza (65 proc.) - są to głównie fotografowie. Drony wykorzystywane są też do produkcji filmów, korzystają z nich agencje reklamowe. Ponad 30 polskich firm zajmuje się produkcją takich maszyn.

Rynek rośnie

Na rynku dronów dominują Warszawa, Gliwice, Poznań, Gdańsk i Kraków. Największy udział w rynku ma woj. mazowieckie (28 proc.). Na kolejnych miejscach są: woj. śląskie - 12 proc. oraz województwa pomorskie i wielkopolskie - po 10 proc.
Wartość rynku dronowego w Polsce pod względem przychodów ze sprzedaży cały czas rośnie. W 2015 r. było to 164 mln zł; w 2016 - ponad 200 mln zł; w 2017 - to już ponad 251 mln zł.

Zdaniem Artura Tomasika, prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (zarządca Katowice Airport), technologie bezzałogowe to kolejny, milowy krok w funkcjonowaniu branży lotniczej.

- Bez wątpienia ich wpływ na różne dziedziny życia będzie z każdym rokiem coraz wyraźniejszy. Jestem przekonany, że w przyszłości drony na stałe zagoszczę także na lotniskach użytku publicznego, takich jak Katowice Airport - wskazał.

Tomasik, który jest także prezesem Związku Regionalnych Portów Lotniczych, podkreślił, że dostrzega spory potencjał w wykorzystaniu dronów do zabezpieczania i monitoringu lotnisk.

Jak ocenił, realne wydaje się użycie bezzałogowych statków powietrznych w ruchu cargo obsługiwanym pomiędzy portami lotniczymi.

- W związku z obserwowanym w ostatnich latach, coraz bardziej dynamicznym rozwojem technologii bezzałogowych, zależy nam na tym, żeby zarówno pyrzowickie lotnisko, jak i wyższe uczelnie funkcjonujące w naszym regionie, brały czynny udział w tym procesie - wyjaśnił Tomasik.

To nie zabawka!

Biznes dostrzega duży potencjał w wykorzystaniu dronów, a jednocześnie stają się coraz popularnie wśród użytkowników indywidualnych - często jako gadżet czy prezent.

- Dron to nie zabawka i podlega przepisom prawa lotniczego - apelował Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdy ULC - wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej - przygotowały spot edukacyjny nt. dronów.

ULC podkreślało, że większość osób, które kupują drony w celach rekreacyjnych, nie ma podstawowej wiedzy lotniczej. Tymczasem dron może stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego, a złamanie przepisów Prawa lotniczego przewidziane są sankcje karne, w tym nawet kara pozbawienia wolności.
O tym, jak drony zmieniają i mogą zmienić polską rzeczywistość, będzie mowa w trakcie sesji „Drony w polskiej gospodarce”, która odbędzie się w ramach X edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Panel odbędzie się 14 maja, pierwszego dnia Kongresu, o godz. 11.30. Udział w dyskusji, poza Arturem Tomasikiem oraz Piotrem Samsonem, zapowiedzieli m.in.: Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tomasz Różyński, dyrektor biura przygotowania operacyjnego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Drony na Europejskim Kongresie Gospodarczym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!