PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Druga linia metra przewiozła w pierwszym roku 35 mln pasażerów

Autor: PAP
07-03-2016 16:54
Druga linia metra przewiozła w pierwszym roku 35 mln pasażerów
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Przez rok od otwarcia z centralnego odcinka II linii metra w Warszawie skorzystało 35 mln pasażerów, Każdego dnia z kolejki korzysta ponad 110 tys. osób - poinformowało Metro Warszawskie. Pierwsi pasażerowie skorzystali z drugiej nitki metra 8 marca ub. roku.

Z tej okazji we wtorek rano i przed południem na stacjach II linii metra na pasażerów będą czekać słodkie upominki i gadżety przygotowane przez stołeczne metro. Na ekranach przy stacji Świętokrzyska do końca marca będą prezentowane ciekawostki nt. pierwszego roku działania II linii metra, np. pociągi na centralnym odcinku pokonały dystans równy 28 okrążeniom Ziemi, a najdłuższe schody ruchome w Polsce mają ponad 40 m i są na stacji Centrum Nauki Kopernik.
Druga nitka metra została otwarta po ponad pięciu latach od podpisania umowy na projekt i budowę. Ma długość ponad 6 km, łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Średnio w dni powszednie przewozi ponad 110 tys. pasażerów - podaje stołeczne metro. Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły.

"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra jest Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji wyniósł 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


58 515 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 150 383 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 760 ofert w bazie

2 782 219 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP