Druga linia metra przewiozła w pierwszym roku 35 mln pasażerów

Druga linia metra przewiozła w pierwszym roku 35 mln pasażerów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przez rok od otwarcia z centralnego odcinka II linii metra w Warszawie skorzystało 35 mln pasażerów, Każdego dnia z kolejki korzysta ponad 110 tys. osób - poinformowało Metro Warszawskie. Pierwsi pasażerowie skorzystali z drugiej nitki metra 8 marca ub. roku.

Z tej okazji we wtorek rano i przed południem na stacjach II linii metra na pasażerów będą czekać słodkie upominki i gadżety przygotowane przez stołeczne metro. Na ekranach przy stacji Świętokrzyska do końca marca będą prezentowane ciekawostki nt. pierwszego roku działania II linii metra, np. pociągi na centralnym odcinku pokonały dystans równy 28 okrążeniom Ziemi, a najdłuższe schody ruchome w Polsce mają ponad 40 m i są na stacji Centrum Nauki Kopernik.

Druga nitka metra została otwarta po ponad pięciu latach od podpisania umowy na projekt i budowę. Ma długość ponad 6 km, łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Średnio w dni powszednie przewozi ponad 110 tys. pasażerów - podaje stołeczne metro. Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły.

"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra jest Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji wyniósł 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

W listopadzie 2014 r. prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki na 14 grudnia. Ratusz tłumaczył, że opóźnienie w oddaniu II linii metra spowodowane było pożarem akumulatorów na stacji "Rondo Daszyńskiego", do którego doszło 2 grudnia.

Obecnie miasto przygotowuje się do rozbudowy II linii metra, najpierw do 2019 r. ma powstać sześć stacji (etap 3+3), po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego, a następnie, do 2022 r. pięć kolejnych stacji - trzy na Targówku i dwie w kierunku Bemowa.

Pod koniec października ub. roku Metro wybrało firmy, które zrealizują etap 3+3. Turecka firma Gulermak wybuduje trzy stacje w kierunku Bemowa, a włoska Astaldi trzy w kierunku Targówka. Pierwsza z nich wyceniła swoje usługi na 1,1 mld zł, a druga na 1 mld zł. Obie firmy wcześniej tworzyły konsorcjum, które zbudowało centralny odcinek II linii metra. Pierwsze prace mają się rozpocząć w połowie tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!